André Astley Rydberg tillbaka i Sura

Under onsdagen blev det klart att centern André Astley Rydberg, efter en sejour i Hockeyallsvenskan och Almtuna nu återvänder till Surahammars IF. Ett välkommet besked för ett lag som siktar uppåt.

André var en bärande spelare i Surahammars lag under höstsäsongen i ATG Hockeyettan Västra och hade stor del i lagets avancemang till Allettan. Astley Rydberg skrapade ihop fina 25 poäng på 20 matcher (9 mål, 16 assist) och hade en förmåga att vinna tekningar, skapa tryck i anfallszon och styra lagets powerplay på ett vägvinnande sätt. Därför var det var många som blev besvikna när lagkaptenen valde att följa sin dröm om spel i Hockeyallsvenskan och lämna laget lagom till Allettan.

Men Surahjärtat har alltid klappat där och när det allsvenska äventyret tog slut för några veckor sedan så återupptogs dialogen mellan André och sportchefen Jörgen Mähler, och nu har de diskussionerna alltså landat i en överenskommelse om ett nytt kontrakt för säsongen 2022/23.

Vad säger då ”nyförvärvet” själv om säsongen som varit, och beslutet att återvända hem? Vi kan väl börja med känslan av att vara tillbaka i Sura?

– Det känns väldigt bra att vara tillbaka igen. Jag älskar verkligen Surahammar. Både föreningen och hela ”byn”. Jag trivs jättebra i föreningen och med alla de fantastiska människorna som jobbar omkring den. Jag kände när det stod klart att det inte blev någon fortsättning i Allsvenskan att jag ville komma tillbaka och fortsätta på den resan som vi påbörjade. Jag känner att vi har något väldigt bra på gång och jag vill gärna nå fler framgångar med det här laget här i Surahammar.

– Säsongen som väntar kommer säkert bli lite annorlunda med helt andra krav. Laget kommer från en grym säsong och det är många i och runt laget som vill ta ytterligare steg och det kommer förändra kravbilden mot oss. Det ska bli en härlig utmaning. Sen känns det jättekul att så många väljer att stanna kvar från den föregående säsongen. Extra kul också med det engagemang som kretsar till hockeyn i Sura nu. Vi har riktigt grymma supporters som jag vet kommer komma och stötta oss ännu mer under säsongen som kommer.

Säsongen som nyss avslutats. Inleddes i Sura, avslutades i Almtuna. Tankar?

– Det var en väldigt rolig och lärorik säsong som jag fick gå igenom. Där man fick vara med och se skillnaden på de båda serierna. Om jag börjar med tiden i Sura så tyckte jag att vi var en fantastisk grupp som kämpade för varandra och hade sjukt kul tillsammans och resultaten kom också därefter. Det var på många sätt ett tufft beslut att lämna mitt i säsongen när det blev Almtuna och Hockeyallsvenskan. Men det var en dröm jag hade och när chansen dök upp så kände jag att jag ville ge mig en själv en chans att prova på den utmaningen.
– I Almtuna spelade vi med kniven mot strupen hela tiden kändes det som. Vi siktade på topp 10 och slutspel men med det tuffa spelschemat som vi fick räckte vi inte riktigt till. Vi fick nöja oss med att hamna i ingenmansland vilket i sig var en väldig lättnad. Jag fick bra förtroende i Almtuna och fick spela mycket. En erfarenhet som jag tar med mig vidare nu.

Sportchefen Jörgen Mähler är mycket nöjd över att André Astley Rydberg nu väljer att vända hemåt.

– Jättekul att André vill komma tillbaka till oss i Sura. Han är en duktig ishockeyspelare med gedigen erfarenhet och är dessutom väldigt noga i allt han gör. Han kommer bli en viktig pusselbit i vårt lagbygge, och med André i laget så har vi nu fyra mycket duktiga centrar.

Vi välkomnar André Astley Rydberg tillbaka till oss i Surahammars IF och önskar honom stort lycka till i höst/vinter.