Backgeneralen Lidström stannar i Sura

Lagom till helgen blev det klart. David Lidström, en av hockeyettans bästa och mest meriterade backar väljer att stanna kvar i Surahammars IF och göra ännu en säsong för brukets blå.

Den 34-årige backveteranen David Lidström kom till Surahammar säsongen 2020/21 och blev snabbt en bärande del i det försvarsspel som legat till grund för de senaste årens sportsliga uppryckning.

David Lidström är en rutinerad herre med nästan 14 säsongers spel i BIK Karlskoga, Södertälje och Djurgården i Hockeyallsvenskan på sitt CV. Även om han i egenskap av back framför allt har defensiv spets så visade han säsongen som gick prov på finfina offensiva kvaliteter när han petade in 6 mål och 29 assist på sina knappa 50 matcher. Imponerande.

David Lidström är inte bara en viktig och omtyckt lagspelare. Alla som mött David vid sidan om rinken kan vittna om en dedikerad, målinriktad och väldigt professionell kille som trots många år på en hög nivå alltid vill nå nästa steg i utvecklingen. Det i sig också väldigt imponerande.

Sportchefen Jörgen Mähler var mycket nöjd när det nya kontraktet var signerat.

– Det känns jättebra att få David med på resan ytterligare en säsong. Med sin rutin och sina ledaregenskaper är han en viktig påskrift i vår fortsatta strävan att nå nästa nivå och vara en stark förening.

Vad tänker då David Lidström själv om säsongen som varit och det faktum att en fortsättning i Surahammar nu finns på pränt?

– Även om säsongen i sin helhet var väldigt bra grämer det mig än idag att vi inte lyckades i playoff 2. Tycker att vi förtjänade att vara ett av lagen i kvalserien och jag tror vi hade kunnat utmana lagen i serien ordentligt. Förra säsongen har helt klart givit mersmak.

– Jag har trivts otroligt bra med alla ledare och spelare. Det var väldigt kul att se utvecklingen under hela säsongen och framförallt att spela i ett lag som aldrig gav upp. Det fanns bra många saker som vi kan ta med in i nästa säsong och självklart en del saker att fila vidare på.

Var det självklart att skriva på ett nytt kontrakt?

– Flera bitar skulle fungera för att jag ska kunna spela ett år till. Först ska kroppen tillåta spel ett år till. Att det fungerat bra att kombinera med mina studier i örebro var en annan del som är tvunget att klaffa. Sen är det alltid viktigt att det ska fungera ihop med det privata.

– Det stödet från min sambo betyder mycket då ansvaret där hemma blir stort för henne under hockeysäsongen och vi är borta en hel del. Min sambo har dock fått blodad tand för ishockey efter föregående säsong och tycker att det ska bli kul att kolla på oss i vinter säger hon.

– Eller så kanske hon bara tycker att det är skönt att jag är borta ibland, haha.

Du är ju minst sagt rutinerad och jag misstänker att det sliter en hel del på kroppen att köra ett år till med försäsong och uppemot 50 matcher

– Jag börjar visserligen bli till åren för att spela den här sporten, men grabbarna i omklädningsrummet bromsar åldrandet för mig och det är fortfarande otroligt roligt med ishockey. Och dessutom vill jag inte missa, vad jag tror, blir en bra säsong. Det finns en otrolig positivitet i och omkring laget och föreningen numera.

– Alla sponsorer, publik och ideella krafter i föreningen ska verkligen ha ett stort tack för det stöd som givits till A-laget och för att vi tillsammans fått hockeyn i Sura att bli levande igen.

Att stora delar av truppen har blivit kvar tycker jag tyder på att spelare har trivts bra i gruppen. Det, kryddat med bra nyförvärv gör att jag känner mig inspirerad och motiverad att komma till Surahallen i augusti och påbörja säsongen.