Bonuspoäng till Sura efter Henzes dubbel

Surahammar vann söndagskvällens match i Hockeyettan Östra när man i overtime besegrade Sollentuna med 3-2. Segerorganisatör för Sura blev Lukas Henze som med sina två mål i matchen såg till att laget gick segrande ur striden.

Det var en fartfylld och ganska rolig match som de knappa 300 åskådarna i Surahallen bjöds på. Såväl Surahammar som Sollentuna hade stämplat in på jobbet denna kväll och bjöd verkligen upp till dans. Det var ett förhållandevis högt tempo samtidigt som passningarna allt som oftast satt på bladet. Det här gav chanser åt båda håll som varvades med tuffa bataljer framför respektive mål med smågruff som följd. De båda målvakterna fick gång på gång visa sina kvaliteter och såväl Malte Eriksson i hemmalaget och Alec Rajalin-Scharp presterade på en hög nivå matchen igenom.

Det var stundtals heta känslor mellan de båda lagen. Foto: Mattias Forsberg

Surahammar var det bättre laget redan från start och även om första perioden blev mållös så hängde ett ledningsmål i luften. Därför kändes det rättvist när just Lukas Henze i en kontring bara sekunder in i mittperioden på en fin passning från Albin Pettersson och fri med Rajalin-Scharp gjorde några snabba handledsrörelser och hittade en lucka mellan benen på Sollentunamålvakten. 1-0 var ett faktum. Efter Surahammars ledningsmål följde en lång period med halvchanser åt båda håll, ännu mer gruff framför mål, ett flertal utvisningar och en matchbild som förutom målet av Henze inte direkt gav något rakt svar på var den här matchen var på väg. Sura kändes tyngre och lite mer beslutsamma i anfallszon. Laget hade också mycket puck och det gav till slut ytterligare utdelning. Med bara halvminuten kvar att perioden får Lukas Söderlund pucken i röran framför mål, avvaktar, siktar in sig och snärtar upp ett handledsskott i Rajalin-Scharps högra kryss. 2-0 och en go känsla inför pausvilan.

Att bevaka en ledning och spela enkelt anses av många vara en svår konst och det skulle visa sig även denna afton. Sollentuna fick en drömstart på perioden när man efter dryga minuten gjorde 2-1 genom Lukas Aaw och det här skapade lite oro i hemmalägret. Man blev lite ängsligare och något försiktigare och det här passade gästerna. Även om Sura fick några bra chanser under periodens gång så ville pucken inte in. I stället var det gästerna som med minuten kvar kunde kvittera till 2-2 när en hoppande puck framför Malte Eriksson hamnade fritt hos Erik Stenbacka som kunde raka in kvitteringen i ett till stora delar tomt mål.

Matchen gick som ni förstår till overtime och där avgjorde till slut Lukas Henze när han efter ett mycket fint defensivt arbete tog sats längs högerkanten och fick en smörpassning från Lukas Söderlund. Fri med Sollentunas målvakt gjorde Henze inget misstag utan lyfte med en backhand in segermålet (bilden nedan). Två poäng in på kontot efter en insats som var betydligt bättre än matchen mot Vallentuna veckan innan.

Lukas Henze lyfter in 3-2 och säkrar bonuspoängen åt Surahammar. Foto: Mattias Forsberg

Nu fanns det ett fungerande lagspel där alla gjorde “skitgörat” för varandra samtidigt som passningarna var lite mer distinkta och välriktade. Det här var en lagseger men man måste ändå nämna några som stack ut lite extra. Lukas Henze med sina två mål så klart, men även Lukas Söderlund som med 1+1 (mål, assist) visade upp lite av den gamla glöden. Det fanns en glädje och en energi som vi saknat på slutet.

En annan som imponerade på undertecknad var målvakten Malte Eriksson. Trygg och stabil sista utpost som radade upp flera fina räddningar under matchens gång. Det är tydligt att Sura den här säsongen har två potentiella förstamålvakter och det kan så klart vara ett bekymmer. Men vi hoppas att tränarstaben vågar varva sitt förtroende och fortsätter alternera Eriksson och Eneroth så att båda är varmkörda när serien går in i ett mer avgörande läge.

Malte Eriksson gjorde en bra match mellan stolparna. Foto: Mattias Forsberg

Nu väntar några dagars träning innan en riktig utmaning väntar. Seriesuveräna Brödernas Väsby på bortais på fredag kväll. Där kommer det krävas både tur och skicklighet för att ha häng på poäng. Nästa hemmamatch spelas på söndag 27 oktober då Surahammar tar emot HC Wings Arlanda klockan 16.00.

SURAHAMMARS IF – SOLLENTUNA HC 3-2 OT (0-0, 2-0, 0-2, 1-0)

20:15 1-0 SURA. #90 Lukas Henze (ass: A.Pettersson, M.Lindström)
39:33 2-0 SURA. #65 Lukas Söderlund (ass: L.Månegarm, W.Otter)
41:34 2-1 SOL. #5 Lukas Aaw (ass: L.Hällvik, A.Ekström)