Fysiken vässas in i det sista

Just nu är det flera av spelarna i A-laget som lägger den sista fysiska grunden för att på bästa sätt orka med höstens och vinterns utmaningar. Vi besökte Surahammars IP under måndagen för att kolla läget.

Att vara väl förberedd med en god fysik är A och O för att lyckas på isen i vinter. Alla spelare i Surahammars IF tränar därför hårt under sommaren för att bygga det som krävs för att prestera under säsongen. Då lagen nu för tiden består av en stor grupp killar från olika delar av landet är det svårt att bedriva den gamla tidens gemensamma träningsupplägg. Då den geografiska spridningen är stor och förutsättningarna och behoven ser lite olika ut, så ligger det på individens ansvar att förbereda sig väl.

Flera av spelarna i Surahammars IF tränas utifrån individuella träningsprogram framtagna av Fredrik Lindberg, coach på CF Optimering. Program där man utifrån sina individuella behov sätter ribban i träningen.

– Varje individ är unik. Vissa har styrkan men inte smidigheten, andra är smidiga men lite tunna rent muskulärt. Det går inte att bara vara stor och stark för att lyckas som hockeyspelare. Det funkar inte heller att vara snabb, smidig och ”klen”. Med hänsyn till varje spelares förutsättningar och kroppsbyggnad försöker jag skapa träningsprogram som ger varje spelare en helhet. Det vill säga både styrkan, snabbheten och smidigheten som krävs för att lyckas i vinter, berättar Fredrik Lindberg

06.jpg

När vi kom på besök under ett träningspass på måndagen så var det förutom några yngre killar i J20-laget, Surahammars lagkapten André Astley Rydberg och nyförvärvet från Malung, Adam Karlsson som fick svettas under Fredrik Lindbergs ledning.

01.jpg

Frågan är ju om killarna ser Fredriks träningsprogram som kul träning eller ett nödvändigt ont?

– Jag tycker den här typen av träning är ganska kul. Betydligt roligare än att vara ute och löpträna, säger André Astley Rydberg.

– Jag tycker också att det är helt okej och framför allt viktigt, men jag är väl annars mest lite otålig och känner att det börjar bli hög tid att gå på is, säger Adam Karlsson. Något som André håller med om.

– Ja, med tanke på att de flesta av våra konkurrenter gick på is första veckan i august i eller till och med ännu tidigare så känner man att även vi vill komma in i ishallen och börja fila detaljer på is. Idag känns det inte så bra att vara här ute, men förmodligen känns det lite bättre om nån vecka (då Surahammar går på is, reds anm).

011.jpg

Tränaren Fredrik Lindberg ser många fördelar med att ses, som i det här fallet på Surahammars IP än att vara ute i stor grupp och löpa och bara nöta kondition.

-Här kan man köra många olika övningar på begränsad yta och då träna hela kroppen under ett och samma pass. Då träningen är individuellt anpassad så är det olika behov hos olika individer som styr upplägget.

– Vissa behöver ett par pass i veckan, gärna då ihop med andra för att få lite draghjälp. Andra klarar sig med något enstaka sånt här gemensamt pass för att sen lösa resten på egen hand. Alla är olika. Det viktiga är att alla spelare utifrån sina förutsättningar och position på isen tar sitt ansvar och att jag kan hjälpa dom att hitta de nycklar som krävs för att de ska blir både snabba, starka och smidiga.

05.jpg

Webredaktionen kan intyga att såväl André som Adam gjorde jobbet fullt ut och det var långa stunder jobbigt nog att bara titta på när killarna slet ute på konstgräset.

Nu är det som sagt bara en vecka kvar till ispremiären (fredag 27/8) och då ansluter alla spelare, nya som gamla för ett litet helgläger. Där ska de förutom att lära känna varandra och börja bygga gruppen även köra en hel del ispass.

Det ska bli väldigt kul att se hur det här delvis nya laget lyckas i vinter. Sen hoppas vi så klart att alla killar kommer väl förberedda och att den träning Fredrik Lindberg givit flera av killarna ska visa sig framgångsrik när säsongen drar igång.

03.jpg

04.jpg