Nyförvärv – Gustav Lagerlöf ansluter

Igår gjorde Surahammars sportchef Jörgen Mähler klart med ännu ett nyförvärv. Det är den 20-åriga backen Gustav Lagerlöf som ska dra på sig Suratröjan i vinter och förstärka backsidan med fysik och enkelhet.

Vi fick tag på en mycket nöjd Gustav Lagerlöf dagen efter kontraktet var klart

– Det här känns skitkul. Sura känns som ett jättebra val. Jag gjorde mitt sista år som junior den här säsongen och man har ju haft en strävan en längre tid att säkra ett seniorkontrakt så man kan fortsätta spela och utvecklas. Det känns jättebra att ha klart med Sura redan nu.

Du har faktiskt representerat klubben redan. Du gjorde en match på lån under säsongen som gick. Vad fick du för intryck av Sura då?

– Att det var ett bra gäng, som hade en väldigt välkomnande stämning. Det var en bra känsla i en grupp med duktiga spelare som kändes väldigt trygga. Jag var med i en bortamatch mot Strömsbro och även om vi inte spelade på topp och även låg under så fanns där under hela matchen en stark tro på att man skulle fixa det och vända matchen. Det var rätt häftigt att som utomstående komma in och få se och känna den tryggheten som gruppen utstrålade. Ingen hängde med huvudet utan alla var övertygade om att lösa det tillsammans.

Var det ett lätt val att signa med Sura?

– Ja, det var ett lätt val. Sura har haft en väldigt bra utveckling de senast två säsongerna och spelar en rolig ishockey, sen känner jag flera av killarna som är kvar i laget. Jag tror att det är ett bra första steg för mig som senior och att det kan vara utvecklande för mig att spela i Sura, och sen ligger Sura nära Västerås där jag har min bas (föräldrar och kompisar) och sånt är också viktigt.

För dom som inte känner till dig. Vad kan du berätta om dig själv som spelartyp?

-Jag är en back som gillar att ha mycket puck och vara delaktig i spelet. Jag är rätt stark och har det senaste året utvecklat mitt fysiska spel. Jag gillar att skjuta mycket och vara delaktig även i det offensiva spelet. Men framför allt så fokuserar jag på att göra det så enkelt som möjligt. Sätta mina förstapass och jobba fysiskt för att se till så at jag eller mina lagkamrater kan återvinna puck och vända spelet.

Vi önskar Gustav Lagerlöf stort lycka till i Suratröjan och hälsar honom välkommen till Surahallen lagom till nästa säsong.