Hallgruppens hjältar håller Surahallen öppen

Varje helg spelas det massor med härlig ishockey nere i Surahallen, och även om det inom hockeyns värld oftast är mål och segrar som räknas så finns det andra delar kring rinken som är helt avgörande för att vi ens ska kunna öppna upp Surahallen på helgerna. Föreningens hallgrupp. De ideella krafter som sköter vaktmästarsysslorna i ishallen under lördagar och söndagar.

Surahallen lördag förmiddag. Ute på isen sjuder det av liv när hockeyskolans alla barn tar sina första skär på resan mot en framtida A-lagskarriär. I garaget nere vid ismaskinen går Michael Stenvall runt och pysslar för att göra Zambonin redo för kommande spolning.

Michael är en av åtta ideella krafter som under säsongen 2022/23 hjälper Surahammars IF och tar ansvar för att hålla Surahallen öppen på helgerna. Hallgruppens medlemmar tömmer sopor, städar av toaletterna, låser upp omklädningsrum åt föreningens lag och deras eventuella motståndare med mera. Dessutom ansvarar Mikael och hans kollegor i Hallgruppen för att köra Zambonin (ismaskinen) och spola isen mellan träningar och matcher.

Michael Stenvall var föreningens ovärderlige vaktmästarresurs under lördagen.

För att hålla nere föreningens kostnader och kunna erbjuda en fungerande verksamhet under helgerna (när kommunen inte själva bemannar Surahallen) så måste Surahammars IF förlita sig på frivilliga krafter. Mot en hyresreduktion ansvarar föreningen nämligen själva för det praktiska under lördagar och söndagar, och det är inte helt lätt när det ideella engagemanget minskar i samhället. Oftast är det föräldrar eller andra närstående till föreningens hockeyspelande barn och ungdomar som kliver in med en hjälpande hand, men i Michael Stenvalls fall finns det inga naturliga kopplingar till föreningen.

– Nej, jag har inga egna barn som spelar ishockey. Jag är inflyttad till Sura från Västerås och hörde att föreningen behövde hjälp med vaktmästarsysslorna. Jag har alltid gillat miljön i ishallar. Lukten, kylan, all liv och rörelse och kände att jag ville hjälpa till. Jag mår helt enkelt bra när jag får gå och skrota här nere och samtidigt känna att jag gör skillnad och kan hjälpa Surahammars IF med sysslor som folk kanske inte tänker på, men som är helt avgörande för att det ens ska kunna bli träningar eller matcher på helgen.

Som medlem i Hallgruppen får man ingen direkt ersättning, mer än fritt inträde till A-lagets hemmamatcher och korv och kaffe under sina arbetspass, men ersättningen i sig är inget som påverkar Michaels engagemang.

– Nej, jag tycker att det viktiga inte är vad jag får, utan vad jag med mina timmar kan ge till föreningen. Många som kommer hit kanske inte reflekterar över vad som krävs för att få allt att funka. Det är inte bara min och övriga hallgruppens insats, det är tränarna som lägger sin tid i varje lag, det är föräldrar som står i kiosken osv. Vi gör alla skillnad och det är viktigt för att våra barn och ungdomar ska kunna fortsätta spela hockey utan att det blir alltför dyrt.

Hallgruppen och dess medlemmar är först på plats under helgerna. De låser upp, larmar av och tänder upp Surahallen. De stämmer av dagens schema och noterar på en whiteboard i entrén vilka lag som under dagen ska husera i vilket omklädningsrum.  Sen ser de till att omklädningsrummen är upplåsta och i ett bra skick innan de tar sig ner mot garaget bakom ena målet för att kolla av ismaskinen. Den ser avancerad ut, men är i mångt och mycket en truck som med en stor dos automatik hyvlar av det översta lagret is, samtidigt som den lägger på ett tunt lager vatten som i sin tur fryser och bildar ny is.

Maskinen fylls med vatten, släpduken längst bak sätts på plats och sen är det dags. Hockeyskolans träning är slut och Michael ska nu ut och fixa ny blänkande is till det tiotal besökare som redan är på plats och väntar på att Allmänhetens åkning ska kunna dra igång. Lördagen är halvvägs kommen och för Michael väntar ytterligare 3-4 timmars jobb innan det är dags att städa av, släcka, låsa och larma.

Ännu en dag är snart över. En dag där en av våra ovärderliga ideella krafter sett till att ett 70-tal barn fått möjlighet att göra det roligaste som finns – att spela lite hockey.

Tack till Michael, Johan, Kim, Daniel, Martin, Mattias, Aleksandra, Mikael L och övriga som återkommande under säsongen kliver in och investerar av sin fritid i vår verksamhet.

Har du lite extra tid över och vill göra som Michael och hjälpa oss att hålla Surahallen öppen, fräsch och lätt tillgänglig för våra hockeyspelande barn och ungdomar? Kontakta Mattias Forsberg på 076-103 35 23