Henze och Otter bakom första trepoängaren

Vi besegrade Linden på fredagskvällen med klara 3-0 och det var Lukas Henze och målvakten David Otter som blev lite av matchvinnare inför de nästan 500 åskådarna.

Vi fick se en fartfylld match där det höga tempot ibland gick ut över spelkvaliteten. Men ingen kan klaga på de båda lagens ambitioner att bjuda på en chansrik match i högt tempo. Bottenmötet mellan nästjumbon Sura och tabelljumbon Linden från Eskilstuna kanske inte kittlade smaklökarna hos de båda huvudtränarna, men de 490 åskådarna gillade den svängiga och småtrevliga drabbning de bjöds på.

Vi tog ledningen med 1-0 tio minuter in i första perioden när Lukas Henze fick pucken i powerplay och från sin position i det vänstra sarghörnet klev in i banan och fick iväg ett skott som letade sig in i buren bakom annars mycket duktige Anders Olsson i Lindens mål. Fler mål blev det inte i första perioden. En period som spelmässigt vanns på poäng av gästerna som visade mest kyla i de flesta situationer och på intet sätt var ofarliga i sina framstötar.

Andra perioden hann knappt börja när en lindenspelare hakades upp i friläge med David Otter och gästerna tilldömdes straff. Lindens Thomas Flodqvist tog sats, siktade, och sköt pucken rakt i plocken på följsamma Otter i Suras mål.

Knappt fem minuter in i mittperioden kom Marcus Wahlgren loss med pucken, avancerade i mittzon och lyfte ner pucken mot Lindens mål. Anders Olsson i målet gick ut och drog iväg pucken i sarghörnet och det ville sig inte bättre än att Eric Karlsson fångade upp pucken och drog den direkt mot mål, där Olsson inte hunnit tillbaka och Karlsson kunde utöka till 2-0. Resten av perioden bjöd på fortsatt högt tempo och lite halvchanser men inga fler mål.

Tredje perioden inleddes med ett aggressivt och högt forecheckande motståndarlag som lite desperat letade chansen som skulle kunna ge laget en viktig reducering och lite kontakt. Men i jakten på ett mål, klev man upp lite högt och när man då tappade pucken till för kvällen mycket duktige och hårt jobbande Marcus Wahlgren så ville det sig inte bättre än att Wahlgren slängde iväg pucken till en helt ren Lukas Henze på offensiv blålinje. Henze som snyggt lurade ner Anders Olsson innan han lyfte in 3-0 med en backhand. Ett mål som också fastställde slutresultatet.

Vinst, tre poäng och ett skönt kvitto på att våra killar har vad som krävs för att vinna matcher även när spelet inte stämmer till hundra procent. Under fredagens match var försvarsspelet bättre än tidigare och dessutom så agerade alla spelare som ett lag där de hjälpte varandra på ett klokare sätt än tidigare matcher.

Framträdande i Sura denna kväll var förutom kollektivet i stort, tvåmålsskytten Lukas Henze och stabila målvakten David Otter, nyss nämnda Marcus Wahlgren, Hampus Pettersson och Hampus Wallin som alla tre slet kopiöst och återkommande skapade farligheter på egen hand.

Nu hoppas vi att segern mot Linden ger oss den energiboost som behövs för att ge även serieledande Skövde en riktig match på söndag. Nedsläpp 16.00. Välkomna!

Surahammars IF-Linden Hockey 3-0 (1-0, 1-0, 1-0)

10:18 1-0 (PP) SURA Lukas Henze (ass: W.Hedqvist, T.Boström)
20:40 Straff Thomas Flodqvist LINDEN (Miss)
24:57 2-0 SURA Eric Karlsson