Lidström lämnar tränaruppdraget

I dagarna blev det klart att Surahammar får leta efter en ny assisterande tränare till kommande säsong. Kevin Lidström väljer nämligen att kliva av uppdraget då tiden inte riktigt finns.

Den 28-årige Kevin Lidström spelade säsongen 2020/21 i föreningen men tog inför förra säsongen klivet från isen till båset när han valde att avsluta spelarkarriären ock istället prova på rollen som assisterande tränare i Surahammars IF. Ett byte som blev minst sagt lyckat.

Kevin har varit en viktig del i den grupp ledd av huvudtränare Thomas Maikkula som skördade stora framgångar i vinter, och vi var många som hoppades att Kevin skulle vara kvar och fortsätta utvecklas i sin nya roll. Tyvärr räcker inte tiden till för Kevin som i förra veckan meddelade sportchefen Jörgen Mähler att han därför kliver av tränaruppdraget.

Vi fick ett kort snack med Kevin Lidström kring sitt beslut och tiden i Surahammar.

– Jag har verkligen tyckt att det varit väldigt kul att vara tränare för ett sånt superhärligt gäng, och extra kul att det gick så bra och att vi kunde ta oss så långt som vi gjorde. Men jag driver ett företag parallellt som tar mycket tid och jag känner att jag behöver lägga mer tid på det.

– Jag vill inte tacka ja till något som jag inte kan gå in och ge 100 procent och därför har jag valt att kliva av. Men det betyder inte att jag inte kommer att komma tillbaka till hockeyn i framtiden. Vi får se vad framtiden ger, men just nu går det inte att kombinera. Jag kommer dock komma tillbaka till Surahallen i vinter, men då som åskådare för att heja fram Sura blå.

Tråkigt besked för oss och lite merjobb för sportchefen som nu måste dra i nya trådar för att få fram ett bra komplement till huvudtränaren Thomas Maikkula i vinter.

Vi riktar ett stort tack till Kevin för den insats han gjort för Surahammars IF, som spelare, tränare och som person. Alltid vänlig och trevlig och ständigt med laget före jaget i fokus. Vi önskar Kevin lycka till med föret