Målkalas när J20 besegrade Kumla och tog säsongens första seger

Våra kämpar i J20-laget tog på lördagen sin första seger i J20 division 2 B Västra när man bortabesegrade Kumla med klara 10-3. Hårt jobb från alla spelare fick spelet att lyfta och målen att trilla in.

Efter ett speluppehåll på nästan tre veckor så var det osäkerhet i laget kring var man egentligen stod spelmässigt. De tre inledande matcherna hade slutat med förlust och nu var det många som hoppades på ett kvitto som skulle visa att laget har förmågan att vinna matcher.

Matchen borta mot Kumla inleddes lite trevande och det var tydligt att våra killar inte riktigt visste var de stod spelmässigt. Första perioden var jämn och avvaktande och slutade 1-1. Suras mål gjordes av Liam Frisk i numerärt underläge (!) med två minuter kvar av första ronden.

I andra perioden var det mer som stämde för våra hårt kämpande juniorer och lagets uppoffrande spel gav också utdelning. Två tidiga suramål av Victor Korkala Björkeland som gav oss ledningen med 2-1 och 3-1, följdes av 4-1 genom Jason Marsnäs och 5-1 av Theo Törngren innan Kumla kunde frisera siffrorna något genom att göra 5-2 i slutet på mittperioden.

Sura fortsatte åka skridskor och täcka upp för varandra i den tredje perioden och knappt två minuter in i densamma utökade Sarayu Lindberg till 6-2 för Sura och matchen kändes ganska avgjord. Okej att Kumla strax efteråt reducerade i powerplay, men det här var Suras kväll. Melker Berglöw petade in 7-3, Victor Korkala Björkeland fullbordade sitt hattrick när han gjorde 8-3 och i slutet av matchen spikade Joel Hammarstedt och Liam Frisk igen locket på kistan och fastställde slutresultatet till 10-3.

En otroligt skön seger för killarna som varit bra med i sina tidigare matcher men inte riktigt fått den utdelning eller den kvalitet i spelet som bevisligen finns hos dom. Vi gläds åt killarna och ser redan fram emot nästa match som spelas nästa lördag borta mot Hammarö. Nästa hemmamatch spelas lördag den 26 november mot Kils AIK.

Grattis till J20 med ledarstab för uppvisningen mot Kumla. Nu lyfter vi och visar att Sura är att räkna med även på juniorsidan. Även om detta var en lagseger så lyfter vi ändå lite extra på hatten för målvakten David Silfvernagel som var stabil matchen igenom och tremålsskytten Viktor Korkala Björkeland

Kumla HC-Surahammars IF 3-10 (1-1, 1-4, 1-5)
07:34 1-0 KUM Elia Olgerfeldt
17:54 1-1 SUR Liam Frisk