Sura jagar seger i hemmapremiären

I söndags inleddes årets säsong av Hockeyettan. För våra killar i Surahammar blev det något av en besvikelse med en svidande förlust på bortaplan mot Tranås. 0-5 slutade den matchen. Ikväll är det hemmapremiär mot Mariestad och det är ett revanschsuget gäng som går ut på Surahallens is.

Vi fick tag på Suras tränare Thomas Maikkula två timmar före nedsläpp och han var tydlig i sitt budskap.

-Vi måste steppa upp ordentligt. I söndags var det alldeles för dåligt. Det var för många som väntade på att någon annan skulle göra jobbet. Vi saknade fart och gjorde också en del konstiga avvägningar som gjorde att vårt anfallsspel blev väldigt mycket en mot en, och det fungerar inte mot de bättre lagen i den här serien. Vi måste börja åka skridskor, gå på koppen. Ja helt enkelt göra skitjobbet tillsammans och för varandra.

– Vi gav Tranås onödiga ytor och dom är ett skickligt lag och det straffade oss hårt. Till kvällens match handlar väldigt mycket om att alla stämplar in. Det gäller både spelarna och oss ledare. Vi kanske måste coacha hårdare under matchens gång och mer aktivt förändra i laget utifrån hur det ser ut på isen.

Sen måste killarna där ute hitta tillbaka till det enkla spelet. Det behöver inte vara så snyggt, utan vi måste ta oss ur egen zon på ett enklare sätt, komma in i anfallszon och börja skjuta. Det går inte att stå stilla och spela hockey och det tyckte väl jag var det stora problemet senast. Farten saknades.

– Vi har tränat bra under måndag och tisdag och det märks på killarna att de är besvikna över sin prestation i söndags och att de nu verkligen vill visa hemmapubliken att de kan bättre. Så jag ser fram emot en bra match och förhoppningsvis en seger.

Surahammars IF-Mariestad BoIS börjar 19.00 onsdag 5 oktober och ses bäst på plats i Surahallen. Kan du inte komma loss så visas matchen live mot en kostnad eller abonnemang på Hockeyettan Play.

live.hockeyettan.se