Sura segrade i svängig premiär

Efter en målrik och svängig drabbning stod Surahammar till slut som segrare i premiären mot Huddinge. Slutresultatet skrevs till 6-4 efter en slutperiod som bjöd på hela sju (!) mål.

Det låg en nervös och delvis spänd förväntan i Surahallen när hockeysäsongen 24/25 skulle dra i gång på allvar med seriepremiär på hemmais. Huddinge stod för motståndet och efter en försäsong där båda lagen blandat och gett så var det inget lag som hade favoritskapet på förhand.

Gästerna fick dock bästa möjliga start när man redan efter 43 sekunder satte 0-1 genom Mikael Taylan som hittade nätmaskorna bakom en skymd Jonas Eneroth i Surahammars mål. Även om ledningsmålet kom tidigt och var lite turligt så var det sett till matchbilden under den första perioden rättvist. Gästerna var hungrigare och skapade betydligt mer än hemmalaget och var kanske värda lite bättre utdelning men det tidiga målet från Taylans klubba blev periodens enda.

I mittperioden var det ett betydligt mer påkopplat hemmalag som äntrade isen. Farten skruvades upp och förflyttningen från försvar till anfall gick fortare, rakare och skapade återkommande oreda i gästernas försvar. Även om Sura tog över taktpinnen så var det svängigt och chanser skapades åt båda håll. 15 minuter in i perioden kunde Surahammar i alla fall kvittera till 1-1 när ett skott från Lukas Henze trillade ner framför fötterna på Johan Franzén som med en liten ”fjösare” från nära håll kunde peta in pucken. Glädjen gick inte att ta miste på hos Franzén som kom till Surahammar denna säsong efter fem säsonger i just Huddinges organisation.

Johan Franzén har precis petat in 1-1 bakom Huddinges målvakt Leo Matthiesen. Foto: Mattias Forsberg

Nu fick Sura mersmak och spelet efter målet blev än mer intensivt och fartfyllt. Efter några halvchanser kom till slut ledningsmålet när Surahammars Marcus Lindström ur snäv vinkel slängde in pucken mot mål och den tog på Ludwig Månegarms fot och in mellan benen på den annars utmärkte Huddingemålvakten Leo Matthiesen. Gästerna protesterade men domare Niclas Lundsgaard godkände målet med hänvisning till att Månegarm inte gjorde någon sparkrörelse utan mest blev i vägen för pucken.

Inga fler mål föll i mittperioden och vi gick till vila med en uddamålsledning. Nu var frågan om matchen skulle tippa över i vår favör eller om gästerna hade motmedel att komma med. Svaret kom omgående. Bara 50 sekunder in i perioden kom Adam Helldén in snyggt i anfallszonen, drog i sidled och placerade pucken högt bakom Eneroth. En kalldusch för hemmalaget och med tanke på den totala matchbilden så var det nog en och annan åskådare som bävade lite inför fortsättningen.

Men Sura repade mod och tog återigen ledningen när Alexander Dahlberg snärtade in 3-2 på passning från Hampus Sjölund efter att en Huddingeförsvarare tappat pucken bakom eget mål. Snöpligt för gästerna, men desto mer glädje i suralägret. Huddinge gav dock inte upp och bara minuten senare kunde dom kvittera till 3-3 genom Hugo Pettersson. Därefter blev det lite av Hawaii-hockey med böljande spel och chanser åt båda håll utan utdelning.

Med knappt tio minuter kvar av perioden fick Huddinges Alexander Jarl Åhlin 5 minuter + game för en crosschecking i ryggen på en suraspelare alldeles intill sargen. I powerplay kunde Surahammar sen göra 4-3 när Ludwig Månegarm höll sig framme efter ett mycket fint förarbete av Marcus Lindström. När Huddinge bara sekunder efter målet drog på sig ytterligare en utvisning kunde Lukas Henze sätta 5-3 för Sura. Nu var väl matchen ändå över och gästerna skulle ge upp hoppet om tre poäng? Icke. När Sura i övermod gick bort sig på offensiv blå kunde Huddinge kontra och Daniel Liiv kunde ensam med surakeepern lyfta upp en backhand i nättaket och skapa nerv inför slutminuterna.

Lukas Söderlund klappas om av glada lagkamrater efter att Söderlund gjort 6-4 i tom bur. Foto: Mattias Forsberg

Huddinge drog målvakten i ett sista försök att rädda poäng, men som så många gånger förr slutade det i stället med att hemmalaget fick loss pucken och kunde punktera matchen när Lukas Söderlund hittade det tomma målet och fastställde slutresultatet till 6-4. Det här fick humöret att rinna över på flera spelare i gästernas lag och både Adam Helldén och Filip Pilö fick 20 minuter game misconduct efter att ha sagt några illa valda ord till domare Lundsgaard i samband med slutsignalen.

En kul och svängig match mellan två lag som verkligen bjöd upp till dans. Sura överraskade nog många med att för en gångs skull spela enkelt. Det var också tydligt att alla hade en roll som man dessutom tog ansvar för. Det bitvis röriga försvarsspelet som vi såg förra året var något helt annat den här kvällen. Dessutom utnyttjade våra killar de lägen som dök upp. I alla fall tillräckligt många för att vinna matchen. Nämnas bör Leo Matthiesen i Huddinges mål som trots sex insläppta var väldigt duktig och vid flera tillfällen stod för fantastiska räddningar på avslut från nära håll.

I Sura var det laginsatsen i stort som stack ut, men ska man ändå nämna några så är det Marcus Lindström som med sin energi alltid är ett orosmoment. Samma gäller Johan Franzén som kanske var extra laddad inför möjligheten att besegra sina gamla lagkamrater. Men minnesbilden vi lämnade Surahallen med var att vi just fått se ett Surahammar som spelade som ett lag där alla tog ett gemensamt ansvar för jobbet, både defensivt och offensivt.

Nu får våra killar njuta över tre poäng, träna lite under veckan och ladda om. På fredag går resan till Visby för match mot Visby/Roma. Nästa hemmamatch är söndag 29 september klockan 16.00 mot Tyresö/Hanviken SK.

Surahammars IF – Huddinge IK 6-4 (0-1, 2-0, 4-3)
Skott: 44-33 (8-15, 18-7, 18-11)
Utv: Sura 2 min Huddinge: 75 min
Publik: