Sura vann hafsig drabbning mot Nyköping

Det var en chansrik och svängig uppgörelse när Surahammar och Nyköping möttes i Stora Hallen i Nyköping på lördagseftermiddagen. Med ett till stora delar undermåligt försvarsspel från båda håll så var det de båda målvakterna som hamnade i fokus. Då Sura var bäst såväl defensivt som offensivt var det rättvist våra killar i Sura som till slut vann med 4-2.

Efter uddamålsförlusten mot Hanviken förra helgen så var det ett revanschsuget Sura som begav sig till Nyköping och inledde piggt. Farten fanns där och viljan var det väl inget fel på. Däremot var man väl övermodiga och tappade ofta såväl markering som kollen bakåt. Det här gav mängder med chanser, egentligen åt båda håll och det var nog tur att såväl vår egen Jonas Eneroth som Nyköpings Sebastian Wagner spelade så bra som de gjorde. Risken hade annars varit stor att vi fått ta fram kulramen för att hålla koll på aktuellt resultat.

Hemmalaget gjorde matchens första mål när man i powerplay satte 1-0 till Nyköping genom Hampus Anderson. Kvitteringen kom i periodens slutskede när Tore Lundström fick göra sitt första mål i seriesammanhang för Surahammar när han, också i powerplay snärtade upp 1-1 i Wagners vänstra kryss. Oavgjort efter en period och skotten 12-7 till Sura. Period två var en ganska seg historia utan skärpa. Okej att det fortsatt bjöds på målchanser i parti och minut men det var också mycket dötid, icing, offside och inget som kanske kittlade en hockeyälskare. 1-1 och ovisst inför tredje perioden. Skotten i andra perioden 12-11 till Sura.

I slutronden fick vi dock utdelning. Efter en period där vi ökade tempot och skapade fler och fler giftiga avslut så kom också utdelningen när våra killar tog sig in i anfallszonen och pucken till slut hamnade hos Lukas Söderlund som kunde avancera i ”slottet” och sätta pucken i nätet bakom Wagner. 2-1 till Sura och en bra känsla. Än bättre blev den känslan när vi knappt hann släppa pucken innan det rasslade i Nyköpings nät ännu en gång. Bara 44 sekunder efter Söderlunds mål kom Sura efter ett fint uppspel från Sebastian Tellström Jovicic in i anfallszonen och Ludwig Månegarm kunde med en fin diagonalpassning hitta Lukas Henze vid bortre stolpen som lyfte pucken högt upp bakom Nyköpings målvakt. 3-1 och tre poäng kändes väldigt nära.

Det blev dock nerv mot slutet då Hampus Andersson gjorde sitt andra mål för kvällen och satte 3-2 med nästan åtta minuter kvar att spela. Slutet blev spännande där Nyköping tog ut målvakten och gjorde vad de kunde för att hitta en kvittering. Men med halvminuten kvar av matchen fastnade ett backskott i famnen på Ludwig Månegarm som tog ett skär åt sidan, tittade upp och placerade in matchavgörande 4-2 i tom bur.

Ett skönt avslut för såväl spelare, ledare och de tillresta supportrarna. Det var kanske inte snyggt alla stunder och det fanns mer att önska i försvarsspelet. Men offensiven fanns där när det behövdes och segern gav oss tre viktiga poäng. Behållningen blev Jonas Eneroths mycket fina målvaktsspel. Han stod på huvudet mer än en gång för att freda målet och gjorde det med den äran. Nu väntar en veckas träning och sen är det dubbla matcher till helgen. Enköping borta på fredag kväll och sen hemmamöte mot Vallentuna på söndag.

NYKÖPINGS SK – SURAHAMMARS IF 2-4 (1-1, 0-0, 1-3)
Skott: 25-40 (7-12, 11-12, 7-16)
Utv SUR: 6 min  Utv NYK: 10 min
Publik: 392