Surahammar och Mattias Eklund överens om en fortsättning

Den redan välfyllda backsidan i Surahammar får tillökning. Surahammar gjorde under måndagen nämligen klart med Mattias Eklund om en förlängning säsongen 2022/23

Hur långt är ett snöre och hur komplett kan en backbesättning bli? Vi har inte svaret men det vi vet är att sportchefen Jörgen Mähler gör vad han kan för att skapa en konkurrenssituation i Surahammar som matchar den ökade kravbilden i föreningen. Laget siktar mot Kvalserien, truppen är starkare än på länge och backsidan har nu hela nio kontrakterade spelare.

Den 24-årige Mattias Eklund kom till Surahammars IF från Tyringe inför förra säsongen. Den Enköpingsbördige backen har med åren skrapat ihop en hel del rutin på den här nivån. Förutom moderklubben Enköping så har Mattias Eklund representerat såväl Wings HC, Tranås, Järfälla, Alvesta och SK Lejon.  Eklund hade också en framgångsrik säsong i den amerikanska juniorligan WSHL där han 2016/17 petade in 39 poäng på 52 matcher för San Diego Sabers.

Säsongen som gick gjorde den tekniske och snabbe Mattias Eklund tre mål och elva assist. Ett av målen vi gärna tänker tillbaka på var det matchavgörande 3-2 i kvartsfinalen mot Huddinge tidigare i våras. Vi ser gärna mer av den varan när pucken släpps i ATG Hockeyettan i höst.

Så här säger Eklund om att han nu blir kvar ännu en säsong i Surahammar

– Det känns jättekul att få fortsätta i Sura och bygga vidare på den framgångsrika säsongen vi hade ifjol. En säsong där vi snabbt hittade en bra stämning i gruppen samtidigt som vi fick spelet att stämma. Det kompletterat med ett grymt stöd från läktarhåll så kändes det som vi skulle vinna varje match! Jag hoppas självklart att vi lyckas gå steget längre i år och faktiskt nå kvalserien. Jag tror att vi alla känner att det är något vi har kapacitet för.

Vi önskar Mattias & co stort lycka till i höst och konstaterar alltså att den kompletta backsidan precis blev än mer komplett. Det gäller för våra försvarsspelare att verkligen ge allt när isträningarna rullar igång i höst och att de då visar tränaren Thomas Maikkula att de vill ha en av de 7-8 platser som ger istid i vinter.