Surahammars IF ser ljuset i tunneln – men mycket hårt jobb återstår

Det har nu gått ungefär en vecka sedan Surahammars IF:s nya marknadsgrupp påbörjade det viktiga arbetet med att försöka få in de cirka 700 000 som krävs för att spela klart säsongen och samtidigt sanera ekonomin. Kontakterna som tagits är många, och gensvaret har varit uteslutande positivt med flera nya samarbetsavtal.

Det var i tisdags i förra veckan som vi i Surahammars IF på ett möte i Folkets Hus öppnade upp och berättade om den svåra ekonomiska situation vår kära förening hamnat i. Ökade kostnader och halverade sponsorintäkter i kombination med en släpande skuld hos vår materialleverantör har gjort situationen akut. Det behövs cirka 700 000 kronor i garanterade medel innan jul för att både kunna sanera ekonomin och säkerställa fortsatt spel i Hockeyettan för A-laget efter jul.

I samband med mötet i Folkets Hus så anmälde sig ett antal personer till den nystartade marknadsgruppen. Personer med brett kontaktnät och bred erfarenhet av både föreningsliv och näringsliv. Gruppen som består av 9 personer har nu varit aktiva i snart en vecka och enligt Juha Pettersson i Surahammars IF så har arbetet gått oväntat bra.

– Det har varit ett mycket positivt gensvar från de företagare vi hunnit pratat med. Många har visat sitt starka stöd för vår förening och beklagar den situation vi hamnat i, och många har sagt att de vill vara med och stötta föreningen ekonomiskt in i framtiden. Då alla överenskommelser med nya partners inte hamnat på papper ännu så är det lite riskabelt att nämna exakta siffror men utfallet har varit väldigt bra och givit oss både framtidstro och energi att jobba vidare med en god känsla.

– Men även om det känns väldigt bra jämfört med för en vecka sedan så vill jag betona att vi inte på något vis är i hamn. Det krävs stenhårt jobb av alla hela vägen fram till jul om vi ska lösa detta på ett bra sätt och skapa oss den arbetsro vi behöver för att kunna bygga en stark ekonomi och en bättre organisation i föreningen inför framtiden. Förutom företagskontakterna och de något större summorna som marknadsgruppen jobbar med så är vi också beroende av att ni där ute, medlemmar och supportrar gör vad ni kan för att bidra i det lilla. Swisha en slant, köp souvenirer, köp bingolotter till uppesittarkvällen. Det kan låta smått, men även de små intäkterna gör skillnad när allt ska summeras, säger Juha Petterson, Surahammars IF.

SWISHKAMPANJEN 123 612 31 78

Är du företagare och vill diskutera ett kort- eller långsiktigt samarbete? Kontakta marknadsgruppen genom:

Juha Pettersson: 070-759 22 70
Jörgen Mähler: 072-465 99 62

Fotnot: De cirka 700 000 som vi pratar om handlar inte uteslutande om skulder och pengar som vi spenderat utan täckning. Vissa skulder är släpande från tidigare år och pengarna vi söker via nya samarbetsavtal och partners ska dels säkerställa kommande utgifter och skapa en ekonomi som tillåter en vårserie med dyra resor och material, men också betala av återstående materialskuld och förhoppningsvis skapa den buffert som vi behöver för att nå elitlicens och kunna utveckla hela föreningen åren som kommer.

Det viktiga arbetet som genomförs just nu handlar alltså inte om att bara ”släcka bränder” utan om att vi som förening ska kunna göra rätt för oss, satsa sunt och ansvarsfullt på det sportsliga och samtidigt säkerställa en stark förening med goda framtidsutsikter oavsett ålder och nivå – från hockeyskola till A-lag.