Tamt Sura utan skärpa räckte inte till mot Vallentuna

Trots en stark förstaperiod och tidig ledning kunde Surahammar inte stå emot Vallentuna över tre perioder. Gästerna vann söndagens match med 4-1 och det var sett till hela matchen ett rättvist resultat då vi trots mycket puck och många skott var alltför tandlösa i de avgörande lägena.

Det var som sagt en stark förstaperiod där vi klev ut med hög fart och ett passningsspel som ofta hittade rätt. Pigga Suraspelare fick bussresetrötta Vallentunaben att dra på sig två tidiga utvisningar. Tyvärr blev det ingen utdelning i dessa powerplay då den spelformen inte alls fungerar för tillfället. Lågt pucktempo och få skott gjorde våra PP ofarliga och lätta för gästerna att ”städa av”.

Men utdelningen skulle ändå komma och den kändes sett till matchbilden rättvis när Felix Filipsson (bilden) satte 1-0 med tre minuter kvar av perioden. Efter passning från Victor Greveback och Ludwig Månegarm fick Felix pucken strax innanför blå, kunde avancera på högerkanten och sätta pucken mellan benen på Vallentunas i övrigt duktige målvakt Hugo Haas. Fler mål föll inte i perioden utan vi gick till vila med en liten men ändå ledning.

Felix Filipsson gjorde Surahammars mål i matchen mot Vallentuna. Foto: Mattias Forsberg

Mittperioden blev en spelmässig besvikelse. Lagen var jämnstarka och spelade en hockey där man i mångt och mycket tog ut varandra. Det var mycket pucktransport och första tio hände inte mycket av värde. I takt med att spelet inte klickade så började främst våra killar i hemmalaget att köra lite för mycket på egen hand och det straffade oss. Lagspelet blev lidande när alltför många ville göra saker på sitt sätt och även om vi vann skottstatistiken med hela 20-7 så speglar den inte alls hur det såg ut på isen. Vi hade få ”röda avslut” (avslut i bra lägen med stor chans till mål) utan i stället var det rätt lamt och avsluten kom tyvärr allt som oftast från långt håll.

Halvvägs in i mittperioden kunde gästerna lite turligt kvittera till 1-1  när Hugo Lindman Gustafsson från backposition flippade in en puck mot mål som studsade i trafiken framför Jonas Eneroth och letade sig in i nätet. Bara minuten senare var det dags igen. Efter hård forechecking från Vallentunas sida tappade vi olyckligt pucken i höjd med defensiv blålinje och Gustav Eriksson kunde avancera in i anfallszon och sätta 1-2. Ett resultat som stod sig perioden ut.

En oviss och spännande tredjeperiod väntade och vi var många som hoppades på att Sura skulle hitta tillbaka till det spel som ändå kändes lovande i första perioden. Tyvärr blev det inget av med det utan det var det i stället Vallentuna som inledde perioden piggast och även kunde utöka sin ledning när de satte 1-3 fem minuter in i perioden. Det var en sekvens där William Otter efter lite sargbök fälldes nere i sarghörnet utan respons från domaren Jesper Karlsson och i momentet efteråt hittade pucken fram till Vallentunas Filip Sundell som snärtade in pucken mellan benen på Eneroth i Suras mål. Frustrerande minst sagt.

Efter målet var det ett evigt jagande från vår sida. En jakt på målet som skulle ge oss en nyckel tillbaka in i matchen. Vi försökte och försökte samtidigt som gästerna backade hem och försvarade sig bra. I ett desperat försök att komma närmare tog Sura ut målvakten med knappt fyra minuter kvar, men det ville sig inte bättre än att Vallentuna kunde få loss pucken och sätta 1-4 i tom bur.

Det är svårt att analysera en sån här match då prestationen i stort inte var dålig på något vis. Vi försöker hålla ett högt tempo och spelarna visar ett stort hjärta, men vi har svårt att få till krispigheten i vårt anfallsspel. Det är lite krampaktigt och frustrerat, och från läktarhåll ser laget tyvärr inte helt samspelt ut. Att göra en sämre insats och ändå vinna. Ja det fungerar mot sämre lag som Nyköping och Enköping. Mot lagen på den övre halvan krävs det både bättre skärpa och högre fart. Den fanns inte där under söndagskvällen och därför fick vi lämna Surahallen utan poäng. Noterbart från matchen är att nya backen Isak Fehrling gjorde suradebut. En pigg bekantskap med bra skridskoåkning. Gjorde en stabil insats och visade tydligt att han håller bra för denna nivå. Ska bli kul att se hur han utvecklas under säsongen.

Förlust och inga poäng alltså, men vi tar med oss första periodens spel och gnuggar vidare på de övriga detaljerna så hoppas vi alla med surahjärta att poängen trillar in snart igen. Varför inte redan kommande söndag när överraskningslaget Sollentuna kommer på besök.

SURAHAMMARS IF – VALLENTUNA HOCKEY 1-4 (1-0, 0-2, 0-2)
Skott: 46-21 (14-7, 20-7, 12-7)
Utvisningar:  Sura 2×2 minuter, Vallentuna 6×2 minuter
Publik: 298