A-laget åker till Enköping för att greppa det sista halmstrået

Idag åker våra killar i Surahammars IF till Enköping för vårseriens näst sista match. Det är ett reducerat manskap som ska försvara klubbens färger och försöka ta den seger som krävs för att drömmen om playoff ska leva fram till nästa helgs avslutning.

Efter veckans transfercirkus där vi tappade stora delar av förstafemman är det nu upp till bevis för de killar som kanske fört en något mer anonym tillvaro under säsongen och som inte fått det ansvar eller istid som de själva önskat. Med en reducerad trupp så kommer ”derbyt” mot Enköping bli ett ypperligt tillfälle för resten av gruppen att ta chansen, knyta näven och visa de som tvivlar att kvaliteten är fullt tillräcklig för att hålla spänningen vid liv in ändå på upploppet.

Vi som följt laget på nära håll under säsongen vet att vi har ett härligt gäng som med en bra inställning har goda chanser att nöta ner Enköping i Bachohallen under eftermiddagen. Ja, vi har tappat tre duktiga killar, men vi har fortfarande 17 duktiga spelare kvar i laget och de kommer garanterat göra allt för sno med sig tre poäng från matchen idag.

Suras tränare Johan Hellström har haft en minst sagt intressant vecka. Att som förhållandevis ny tränare i ett lag med både sjukdomar och skador dessutom bli av med seriens kanske starkaste anfallstrio, kräver en del ess i rockärmen. Man måste tänka nytt, tänka om, formera laget på ett nytt sätt och samtidigt gjuta mod i gruppen som naturligt skakat til lite efter veckans spelartapp.

Vi fick några ord med Hellström innan avfärden mot Enköping.

– Som du säger. Vi blev av med tre bra spelare och självklart är det ett tapp för oss  De har ju i två säsonger bildat en av ligans absolut bästa kedjor. Men så funkar hockeyvärlden. Nu får andra spelare kliva fram istället och ta chansen.

Eric Karlsson har trots fotskadan kunnat träna i veckan. Dock håller inte foten för matchspel ännu.

Hur tänker du kring laget i dagens match mot Enköping?
– Det kommer naturligtvis bli en del förändringar. Exakt hur vi formar femmorna får vi se. Elliot Sjöström är tillbaka efter utlåningen till Avesta. Vi har även fått tillbaka flera killar som var sjuka senast. Eric Karlsson har varit på is under veckan men är tyvärr inte spelbar ännu. Smärtan i foten hindrar Eric från matchspel ytterligare någon vecka. Troligtvis är han tillbaka mot Borlänge. Wille Hedqvist fortsatt borta pga skadan han fick mot Kalix.

Bra fart och god stämning under fredagskvällens träning.

Vad känner du blir nyckeln idag för att kunna besegra Enköping?

– Det är viktigt att vi får igång vårt spel med puck direkt. Att skridskoåkningen och energin finns där. Det är en tuff utmaning som väntar, det blundar vi inte för. Men känslan är god i gruppen, vi har haft bra snack och tränat bra och vi känner oss redo. Ryktet säger också att vi får en hel del supportrar på plats och det lyfter oss så klart extra mycket.

Ja, Sura Support kommer till Bachohallen med en hel busslast och dessutom vet vi att många planerar att med egen bil ta sig till Enköping för att stötta laget. Vi hoppas på en härlig inramning där vi alla på olika sätt kan lyfta våra killar till seger.

Matchen mot Enköping börjar klockan 16, lördag 18 februari och sänds live via Hockeyettan Play (se länken) för er som inte har möjlighet att ratta österut. Vi önskar laget stort lycka till idag. Vi vet att vi trots eventuell seger är beroende av andra resultat, men visst vore det härligt om vi kan få en direkt avgörande match hemma i Surahallen kommande lördag om den sista playoff-platsen?

Sura blå – Elda på!

ENKÖPING SK-SURAHAMMARS IF