Urstark prestation när Sura malde ner Enköping

Våra hjältar i A-laget visade både kvalitet och karaktär när de på lördagen besegrade Enköping med 5-2 på bortaplan. Trots att vi tappade en 2-0 ledning till 2-2 i inledningen på tredje perioden så hade vi både energi och hjärta nog för att resa oss och spela hem matchen och samtliga tre poäng.

Det var en härlig inramning i Bachohallen när uppemot 100 av de 218 åskådarna bestod av Suringar. Stärkta av både självförtroende och långburk stöttade de våra killat till 100 procent matchen igenom och de fick se ett lag som visade att vi trots experternas profetior om att laget och föreningen givit upp säsongen visade att sanningen är något helt annat. Efter en mållös förstaperiod tog vi tag i taktpinnen när Sebastian Thors med en styrning hittade in med pucken bakom Enköpingsmålvakten Emil Jansson och därmed gjorde sitt första mål i Suratröjan.

Resten av perioden bytte lagen halvchanser med varandra innan Sura i slutet på perioden utökade sin ledning när matchens bästa suraspelare Adam Karlsson med ett slagskott satte 0-2. När Enköping dessutom drog på sig en utvisning med vara sekunder kvar på mittronden så var känslan god inför tredje.

Tyvärr skulle det bli en delvis nervkittlande och oviss historia. Enköping reducerade till 1-2 i numerärt underläge efter bara en minut när Sura strulat lite i samband med ett byte. Inte blev det bättre när Enköping dessutom petade in 2-2 bara minuter senare. Johan Hellström tog då en timeout för att samla killarna, och exakt vad som sas är oklart men vi reste oss i alla fall efter det snacket och visade omgående att vi kommit till Enköping för att ro hem matchen och haka på i tabelltoppen.

Samuel Ander lyckades styra in 2-3 bakom en skymd Emil Jansson, och när Sebastian Tellström Jovicic något senare, i powerplay hittade en lucka mellan Janssons benskydd fram till 2-4 så kändes matchen vunnen. Hemmalaget gjorde vad de kunde för att få kontakt och drog målvakten med knappt fyra minuter kvar, men några riktigt bra chanser skapade dom aldrig utan istället kunde Jakob Forslund punktera matchen genom att sätta 2-5 i tom bur.

Det var en nöjd Johan Hellström, tränare i Surahammar som vi fick tag på efter matchen.

– Idag vinner vi på grund av attityd och inställning. Jag tycker det var en jämn match från början till slutet och segern satt hårt inne. Tycker vi har en hög arbetsmoral matchen igenom och när vi har dippar i spelet så kliver våran målvakt Linus Marcko fram med några riktigt svettiga räddningar.

– Vi har ett bra boxplay och ett effektivt powerplay, annars är det väl inte den mest välspelade matchen, men jag tycker som sagt att vi tävlar helhjärtat i varje situation vilket var en stor nyckel till segern. Många gör det bra idag, men jag måste lyfta tredjekedjan med Forsman-Thors-Mackan Johansson. Deras skridskoåkning och uppoffrande spel ger väldigt mycket energi till hela laget, avslutar Johan Hellström

En riktig lagseger alltså där alla visade att man har det som krävs för att göra skillnad. VI i webbredaktion vill förutom de som Hellström nämnde även lyfta Adam Karlsson som med sin skridskoåkning, mål och assistpoäng också tankade energi i gruppen

Att det här laget för bara några dagar sedan tappade hela förstakedjan såg vi inga spår av. Segern gav tre otroligt viktiga poäng och nu blir det en spänd väntan under veckan innan vi på lördag den 25 februari tar emot Borlänge hemma i Surahallen. En match som förmodligen blir helt avgörande i kampen om vilket lag som tar den sista playoffplatsen.

Men idag gottar vi oss segern och att alla killar gemensamt tog ansvar ute på isen och gav allt för varandra, för klubbmärket och de tillresta supportrarna. Med den här inställningen skulle ingen bli förvånad om laget nästa lördag lyckas förlänga säsongen ytterligare en tid. Heja Sura!

Enköpings SK-Surahammars IF 2-5 (0-0, 0-2, 2-3)
Skott: 20-31 (5-8, 6-9, 9-13)

28:25 0-1 SURA 9.Sebastian Thors (O. Forsman-LArsson)
39:27 0-2 SURA 71.Adam Karlsson (D.Lidström, J.Forslund)