J20 stod för en magisk upphämtning och rånade Kil på poäng

Våra killar i J20 besegrade på lördagskvällen Kil på bortaplan med 4-3 efter straffar. En bedrift av det större slaget då laget hämtade upp ett underläge 0-3 och vände till seger.

Det började dock inte alls bra och hemmalaget Kil kunde utan större ansträngningar göra både 1-0, 2-0, och 3-0 innan våra killar vaknade till liv. Fram till 3-0 hade vårt spel präglats av lågt pucktempo och massor med felpass. Men när Oliver Wahlström petade in 3-1 var det något som hände. Hemmalaget kil blev passiva, gick ner i tempo och lät oss ta över matchbilden.

När Wahlström sen också petade in 3-2 blev Kil ännu mer nervösa och slarviga i sitt spel. Sura skapade flera bra chanser men det kändes som om vi inte hade kraften att komma ikapp. Kil skapade också några ströchanser men där stod David Silfvernagel i vägen och höll os kvar i matchen.

Med lite drygt fem minuter kvar av tredje perioden kunde Victor Korkala Björkeland styra in 3-3 på ett backskott från Kevin Udd och matchen gick till overtime. Där lyckades inget av lagen avgöra och matchen gick till straffar. Jason Marsnäs och Liam Frisk gjorde mål på sina straffar och när David Silfvernagel räddade Oliver Nilssons (Kil) straff så stod det klart att vi snott med oss två poäng från Värmland.

Se highlights från matchen här nedan (Film: Svenskhockey.TV)

Enligt rapporter från Suras lagledare tillika busschaufför Thomas Udd så var kvällens resultat rena rånet. Kil var det bättre laget i nästan 45 minuter men med kämpaglöd, lite tur och jävlar anamma kryddat med bra målvaktsspel från Silfvernagel så gick vi alltså segrande ur striden.

Perfekt för självförtroendet inför söndagens hemmamatch då vi tar emot Hammarö hemma i Surahallen klockan 18:30

Kils AIK-Surahammars IF 3-4 (1-0