Assisterande tränare klar för nästa säsong

Under tisdagen blev det klart med ny assisterande tränare till A-laget. Det är backveteranen Johan Jonsson som kliver in i båset tillsammans med Sebastian Varjomaa i höst.
Johan som har Skultuna IS som moderklubb har en lång och gedigen spelarkarriär bakom sig. Han har över 400 matcher i Hockeyallsvenskan med bland annat Almtuna, Södertälje och Västerås IK men har även gjort några sejourer i SHL (Elitserien) genom åren. Mellan åren 2017-2020 tog han på sig rollen som assisterande och huvudtränare för Enköpings SK. Vi på redaktionen tog oss ett litet snack med Johan och kollade lite hur han tänker inför hösten som kommer.
Tjena Johan, får gratulera till jobbet som assisterande tränare. Hur gick tankarna när Mähler kontaktade dig angående tjänsten som assisterande tränare för Sura?
Tjena! Tack för det. Självklart kul, jag har ju sett klubbens goda resultat senaste säsongerna och att Jörgen tillsammans med Sebastian tycker att jag passar in i profilen till att driva detta känns givetvis inspirerande.
Du har ju tränat en hockeyettanklubb sedan tidigare (Enköping) både som assisterande och Huvudtränare, vad tar du med dig från den tiden?
Först och främst att Hockeyettan är en riktigt bra liga. Man behöver stor dos av självdisciplin i allt man gör för att vara framgångsrik, framförallt i Hockeyettan då det krävs att du jobbar heltid och tränar på kvällstid.
Du är ju själv inte obekant med att vara på isen. Över 400 matcher i Hockeyallsvenskan och några sejourer i Elitserien (SHL). Vad tar du med dig från din spelarkarriär in i tränarrollen?
Självklart mina egna erfarenheter från att ha varit i många olika situationer ute på plan men även i omklädningsrummet. Sen har jag försökt att plockat lite olika delar som jag tyckt varit bra från tränare jag själv haft genom åren.
Hur ser du nu då på din roll som assisterande tränare i Sura och att kampera med Sebastian i båset höst? Vad vill du vara med och bidra med när säsongen drar igång i höst?

Det känns inspirerande och det ska bli kul att dra igång efter sommaren. Ser framemot att träffa grabbarna och tillsammans skapa ett engagemang kring hockeyn i Sura som berör.

Vi tackar Johan för intervjun och önskar honom och Sebastian lycka till i båset i höst.