Surahammars IF presenterar förslag till ny styrelse

Nedan presenteras den tillförordnade valberedningens förslag till funktionärer i form av ny styrelse i Surahammars IF. Ett förslag som föreningens medlemmar ska ta ställning till under det extra årsmöte som äger rum i Surahallens kafeteria den 29 juni 2023.

Ambitionen har varit att hitta kandidater med kompletterande profiler och få till en bred representation från olika delar av föreningen, och komplettera detta med en ordförande som har gedigen erfarenhet av styrelsearbete. Föreningen har de senaste åren genom vårt representationslag levererat bättre resultat än på mycket länge samtidigt som arbetet med sponsorer förbättrats avsevärt. Vidare har föreningen inom området media fått ett enorm lyft och har enligt många utvecklat och etablerat TV-sändningar i absoluta toppklass. Dock har alla dessa förbättringar i mångt och mycket åstadkommits genom ett mindre antal individers eldsjälsliknande insatser vilket har kostat mycket kraft och inneburit slitningar som bidragit till ett eftersatt styrelsearbete med bristande ledning och styrning, utan ordning och reda.

Den till stora delar nya styrelse som nu föreslås behöver prioritera det eftersatta, men även tillse att vi blir ännu bättre där vi redan lyft oss. Det handlar om att sätta en tydlig struktur och målsättning, allt för att skapa en långsiktigt hållbar förening. För att skapa en välmående förening behöver belastningen på enskilda minskas och för att det ska bli verklighet behöver fler engageras till de operativa sysslorna. Tillsammans blir vi starkare!

Förslag på ny ordförande på 1 år: Mikko Piri Björling, Västerås, 55 år.
Mikko, med sitt ursprung i Fagersta, har arbetat 35 år inom banksektorn. Mikko har en gedigen erfarenhet från föreningslivet bl a som ledamot och styrelseordförande i Västerås Rönnby IBK och som styrelseordförande i IFK Arboga. Mikko har idag inga styrelseuppdrag men är däremot aktiv i stödjande och rådgivande funktioner i flertalet föreningar. Mikko är väl förankrad med bra nätverk inom föreningslivet inte bara lokalt och regionalt utan även nationellt.

Förslag på ny ledamot på 2 år och Kassör: Anna Pettersson.
Anna som ju verkat i styrelsen i denna funktion under flera år har accepterat omval.

Förslag på ny ledamot på 2 år och ansvarig för Sport: Jakob Forslund, Västerås.
Allas vår ”Jaken” behöver väl ingen närmare presentation utan är väl känd i Sura och bland medlemmarna som kanske den som på senare år allra mest kopplats ihop med vårt starka varumärke. Trots att Jakob helt nyligen klivit av isen som spelare, är han full av energi med höga ambitioner,  beredd att ta ansvar för den eftersatta sportsliga styrningen i föreningen. Jakob kommer att bilda en sportkommitté med representanter från föreningens alla ”lagdelar” samt några oberoende representanter med hög och modern hockeykompetens. Allt för att sätta en röd tråd och definiera Surahammars IF:s spelidé och stötta i utvecklingen av spelare på alla nivåer, alltså både ungdom, junior och senior.

Förslag på ny ledamot på 1 år och ansvarig för Junior: Jörgen Nordbakken, Surahammar.
Jörgen har suttit i föreningens styrelse tidigare och på senare tid en av de som med stort engagemang och kraft återskapat ett J18-lag i föreningen. Jörgens fokus skall ligga på att hålla ihop och utveckla juniorverksamheten långsiktigt.

Förslag på ny ledamot på 2 år och ansvarig för Ungdom: Ulf Fernqvist, Surahammar.
Ulf är ett etablerat namn på ungdomssidan och får med detta ansvaret att etablera en bred ungdomskommitté och skapa samsyn och bästa möjliga samarbete mellan föreningens olika lag samt så klart representera ungdomssidan i styrelsen.

Förslag på ny ledamot och ansvarig för Marknad 1år: Vakant. Att nomineras senare i form av ett fyllnadsval. Den tillförordnade valberedningen fortsätter arbetet med att bearbeta rätt kandidat att leda marknadskommitténs arbete mot ett ännu bättre och bredare marknadsarbete. Allt för en ekonomiskt mer stabilare och hållbar förening.

Förslag på ny suppleant på 2 år med ansvar för Evenemang: Michael Forslund, Västerås.
Michael, som har en aktiv karriär inom svensk elitbasket bakom sig, fick se sina söner välja ishockey. Michael har i hela sin civila karriär jobbat med försäljning i olika former men brinner för evenemang och har därför accepterat att leda en ny grupp med exklusivt fokus på föreningens evenemang.

Förslag på ny suppleant på 2 år med ansvar för Press, Media & Kommunikation: Mattias Forsberg, Surahammar.
Mattas har suttit som ledamot i styrelsen i många år och dragit ett tungt lass inom mängder av områden och inte minst varit den drivande inom media och utvecklingen av föreningens artiklar på webben och föreningens TV-sändningar. Som suppleant befrias Mattias från det direkta styrelsearbetet och kan lägga huvudfokus på att bygga en bred och bra grupp inom media & kommunikation och se till att föreningen blir ännu bättre inom det området.

Ledamot och styrelsens sekreterare Madeleine Granlind har 1 år kvar på sitt förordnande.
Valberedning på 1 år föreslås tillsvidare, Pelle Wahlgren och Johan Svedung med förhoppningen om att en tredje person anmäler intresse under årsmötet.

Andra viktiga ansvarsområden som den tillförordnade valberedningen ej föreslår, roller som inte kräver representation inom styrelsen är bl a, Försäljning och Tävling där flera personer anmält intresse för att gå in som ansvariga. Där får den nya styrelsen ta ställning senare.

Vänligen,
Pelle Wahlgren, tf Valberedning

Surahammars IF håller sitt extra årsmöte torsdag den 29/6 klockan 18:00 i Surahallens kafeteria, Idrottsvägen 2, Surahammar. Medlemmar och allmänhet hälsas hjärtligt välkomna. Endast medlemmar har rösträtt.