Therese Hennig omvald som ordförande i Surahammars IF

Under torsdagskvällen valdes Therese Hennig om som ordförande i Surahammars IF för ytterligare ett år. Detta innebär att det förslag till ny styrelse som en specifik arbetsgrupp på uppdrag av just Therese Hennig jobbat fram med Mikko Piri Björling som förslag till ny ordförande röstades ned av medlemmarna på plats.

Det var ett drygt 20-tal medlemmar som sökt sig till Surahallens servering denna tropikvarma torsdagskväll, och hett blev det även under mötet. Den enda punkten på dagordningen var val av ny styrelse för säsongen som väntar. Flera medlemmar ställde kritiska frågor kring urvalsprocessen i det liggande förslaget och utryckte viss oro över vissa förslag på den tilltänkta styrelseuppsättningen.

Arbetsgruppens Pelle Wahlgren fick innan voteringen flera gånger förklara hur han tänkte sig vägen framåt med den föreslagna styrelsen. Där han gärna såg en styrelse med erfarenhet från såväl förenings- som näringsliv som skulle kunna skapa struktur och lite tydligare styrning och på så sätt kunna frigöra operativa krafter för de sysslor som mer direkt kopplas till den dagliga verksamheten och där numerären eldsjälar börjar tryta.

De samlade åhörarna där en majoritet tillhörde Sura support köpte dock inte upplägget utan ställde återkommande frågor kring hur ett nytt upplägg skulle påverka exempelvis Jörgen Mahlers position i föreningen. Något som Pelle Wahlgren valde att inte kommentera då det är en styrelses uppgift att fördela roller och ansvar. Frågan om styrelseordförande gick till votering där arbetsgruppens förslag på Mikko Piri Björling kompletterades med ett förslag gällande nuvarande ordförande Therese Hennig.

Röstningen gav följande utfall: 6 medlemmar röstade för Mikko Piri Björling, 12 stycken röstade för Therese Hennig och 5 avstod.

När valet av Therese Hennig som ordförande stod klart så drog samtliga föreslagna kandidater till den nya styrelsen tillbaka sina kandidaturer. Inte på grund av personen Therese Hennig utan enligt arbetsgruppens Pelle Wahlgren så har hela arbetet med den föreslagna styrelsen grundat sig på att få till en helhet. En helhet där alla kompletterat varandra med sin grundkompetens, och där samtliga träffats och pratat ihop sig och hade en samstämmig syn på behovet av arbetet framåt i föreningen.

Det var med andra ord ett förslag från arbetsgruppen som byggde på alla eller ingen. När valet av ordförande föll på Therese Hennig så sprack lite av det skissade upplägget och därför blev det alltså årsmötets otacksamma uppgift att i församlingen hitta eldsjälar som ville kliva in och göra skillnad. En tuff nöt i alla mindre föreningar men där den nya, och inte fulltaliga styrelsen efter årsmötet i alla fall ser ut enligt följande:

Ordförande: Therese Hennig
Ledamot och sekreterare: Madeleine Granlind
Ledamot och kassör: Anna Pettersson
Ledamot: Juha Pettersson
Suppleanter: Andreas Olofsson och Håkan Böös

Vi önskar den nygamla styrelsen stort lycka till och gratulerar Therese Hennig till ordförandeposten.