Eriksson gör målvaktsduon komplett

Nu står det klart vilka som vaktar burarna i höst! Sedan tidigare har ju Jonas Eneroth varit klar för förlängning och nu ansluter Malte Eriksson från Fagersta AIK.
Malte som har Skogsbo SK som moderklubb har spenderat de senaste två säsongerna i Fagersta där han gjort en stabil insats. Såpass stabil att han fick chansen I Hockeyettan på lån med Falu IF förra säsongen där han gjorde 8 matcher. Men nu är han alltså klar för Sura kommande säsong. Vi tog ett snack med Malte för att lära känna honom lite mer!

Tjena Malte! berätta lite om dig själv, vem är Malte Eriksson?

– Mitt namn är Malte Eriksson och jag är en 21-årig kille med många bollar i luften, både på och utanför isen. På isen så är jag en stor och teknisk målvakt som gillar att sprida ett lugn i laget, men storleken gör mig inte orörlig, vilket jag hoppas kunna visa er alla i vinter med en och annan superräddning.

Utanför isen så är jag en glädjespridare som har förmågan att kanske synas och höras lite extra i omklädningsrummet. På sidan av hockeyn så driver jag ett eget företag sedan 1.5 år tillbaka.

Du gjorde ju några matcher på lån i Falu och nu blir det att skriva kontrakt med en Ettanklubb, hur gick tankarna när Mähler hörde av sig?

– Ja precis, jag hade lite matcher i Falun förra året där jag tyckte det kändes riktigt bra. Så tankarna har väl gått hela säsongen kring att hockeyettan är nästa steg. Vi har haft en god dialog från start, så när Mähler hörde av sig så var det egentligen inte jättemycket att fundera kring. Allt kändes superbra.

Vad har du för förhoppningar inför säsongen som kommer?

– Först och främst ser jag jättemycket fram emot att få komma till Surahammar för att ta nästa steg i min karriär och utvecklas som både person och spelare. Mina förhoppningar inför kommande säsong är att vi som lag ska kunna ta oss till slutspel och att jag själv ska kunna utvecklas så mycket som möjligt och etablera mig själv i hockeyettan.

Vi tackar Malte för snacket och ser fram emot att se honom vakta Suras kasse säsongen som kommer