Glödhet Karlsson bäddade för gastkramande avslutning

Vi i Surahammars IF har allt i egna händer när Hockeyettas Norra Vårserie ska avgöras på söndag eftermiddag. Detta tack vare seger med 4-1 mot Vännäs under lördagskvällen. En seger vi har fyramålsskytten Adam Karlsson att tacka för.

Det låg spänning i luften bland de 309 åskådarna när pucken släpptes i mötet mellan Surahammar och Vännäs. Med två omgångar kvar och tre poäng och sju mål bakom Örnsköldsvik ovanför kvalstrecket så var seger över Vännäs närmast ett måste för att skapa en härlig, oviss och gastkramande avslutningsmatch mot Örnsköldsvik. Vi fick som vi önskade, men hadet det inte varit för en viss Mjölbypojk så hade utgångsläget sett betydligt sämre ut. Matchen inleddes i ett rätt så högt tempo där våra killar inledde friskt och parkerade långa stunder i gästernas försvarszon. Det var därför vare sig oväntat eller orättvist när Adam Karlsson satte 1-0 efter 7:32. Lika logiskt sett till matchbilden kom även 2-0 av samma Karlsson två minuter senare. Känslan där och då var att vi var numret större än gästerna och att det i den här takten skulle kunna rinna iväg. Men gästerna gav inte upp. Tvärtom. De tog sig allt oftare in i våran zon och skapade flera halvchanser innan pucken efter ett fint Vännäsanfall hamnade hos Filip Hälldahl som satte reduceringen högt bakom Jonas Eneroth. Inga fler mål föll i första perioden trots ett ganska stort spelövertag för oss i Surahammars IF, utan vi gick till kaffe och hockeykorv med en 2-1 ledning i bagaget.

Mittperioden var spelmässigt ganska bra och lagen bytte målchanser med varandra. Gästerna Vännäs skapade några riktigt bra lägen där Jonas Eneroth med ett bra målvaktsspel stod i vägen, och när han inte fanns på plats så offrade sig Suraspelarna tillräckligt för att freda målet. Mållöst i mittperioden och fortsatt 2-1 till Sura inför tredje. I tredje perioden inledde Vännäs piggt och det var tydligt att de trots sitt hopplösa läge i botten av tabellen bestämt sig för att göra vad de kunde för att förstöra våran kväll. Efter några offensiva rundor i vår zon och en viss press mot Suramålet drog vi på oss en utvisning när Gustav Lagerlöf fick 2 minuter för en crosschecking.

Känslan där och då var att en Vännäskvittering hängde i luften. Därför var det extra skönt att mannen för kvällen, Adam Karlsson fick tag i pucken i numerärt underläge och kunde sätta 3-1 till Sura. Spelet han sen bara komma igång igen innan Sura bröt ett Vännäsanfall och nämnde Karlsson återigen fick pucken till sig, väntade ner Melker Thelin i Vännäs mål och lyfte in 4-1 och där var matchen klar. Trots tretton minuter kvar att spela reste sig inte gästerna från den smällen, att släppa in två mål i numerärt överläge på 30 sekunder. Resten av matchtiden städade Sura av tämligen enkelt och kunde efter 60 spelade minuter hämta hem de tre poäng som gör söndagens drabbning mot Örnsköldsvik till en ytterst oviss, häftig och smått plågsam drabbning.

Surahammar och Örnsköldsvik är nämligen de två lag som gör upp om vilka som får ett nytt Hockeyettankontrakt i handen och vilka som får rikta in sig på kvalspel för att försvara sin plats i Sveriges tredjeliga. Det är med andra ord vinna och gå på sommarlov, eller förlora och ladda om för att mäta sig mot hungriga uppstickare som gäller.

Vi tror på våra killar och hoppas att lördagens seger gjuter både energi och mod i laget tillräckligt för att besegra Örnsköldsvik. Men det kommer krävas hårt slit och klokt spel. Enkelt i försvarszon och snabba omställningar med skärpa för att det ska gå vägen. Sen så klart, gott om publik i Surahallen som lyfter fram killarna till seger.

Vi hoppas att ni är många som tar med er vänner och bekanta och kommer till Surahallen söndag 25/2 klockan 14:00 och hejar fram killarna i den ödesmatch som väntar.

Surahammars IF – Vännäs HC 4-1 (2-1, 0–0, 2-0)
Skott: 41-28 (21-7, 11-9, 9-12)

7:32 1-0 SUR 14. Adam Karlsson (ass: F.Jakobsson, S.Tellström Jovicic)

9:32 2-0 SUR 14. Adam Karlsson (ass: C.Udd)