Förlust i overtime efter en tung tredjeperiod

Det var en besynnerlig och närmast plågsam upplösning på onsdagskvällens bortamatch mot Falun. Ledning med 3-0 slutade med förlust i overtime efter en insats som innehöll lika delar otur och slarv.

I jakten å säker mark ovanför kvalstrecket ställdes våra killar i Surahammars IF igår mot Falun i lugnets ishall. Matchen började på bästa sätt när vi med hög intensitet jobbade fast pucken i anfallszonen och Hampus Wallin kunde sätta 1-0 till Sura redan efter 35 sekunder. Spelet böljade sen lite fram och tillbaka med ganska låg spelkvalitet innan Sura med sex minuter kvar av perioden fick ett powerplay. Där landade ett skott från Adam Karlsson i röran framför mål och lagkaptenen Christofer Udd kunde efter 2-3-4 försök forcera in 2-0 pucken i falumålet. Det var också ställningen efter en period.

I mittperioden fortsatte vi föra matchen och styra det mest av spelet. Vi utökade också till 3-0 när Sebastian Tellström Jovicic i powerplay pangade in pucken från blå efter ett fint förarbete av Samuel Ander och Sebastian Thors. Tyvärr blev den glädjen inte så långvarig då Falun strax efter reducerade till 3-1 när de fick iväg en ”fjösare” som en skymd Jonas Eneroth inte kunde se i tid. Tvåmålsledning inför tredje och fortsatt en övervägande bra känsla.

Tyvärr blev tredje perioden något som vi alla vill glömma och lägga bakom oss. Tvåmålsledningen kändes plötsligt inte särskilt betryggande utan osäkerheten och tafattheten hos våra killar gav hemmalaget Falun mer och mer tid i anfallszon. När vi sen åkte på en utvisning på grund av ett felaktigt byte och för många spelare på isen (femte gången på fyra matcher) så kunde Falun hitta  reduceringen till 3-2.Efter det så tog vi tillfälligt i alla fall tillbaka momentum och spelade förhållandevis klokt och enkelt, och när Falun sen åkte på några utvisningar så fanns förhoppningen om att vi skulle kunna punktera matchen. Tyvärr ville det sig inte bättre än att vi i powerplay tappade pucken på offensiv blå när Tellström Jovicic tappade balansen och Falun kunde kontra och kvittera till 3-3. Resten av perioden blev mållös och matchen gick därför till overtime.

Väl där, i spel 3 mot 3 blev ett misslyckat suraanfall helt avgörande när Falun kunde komma 3 mot 1 och efter bara 36 sekunder sätta segerpucken bakom en frustrerad och besviken Jonas Eneroth som gjorde en bra insats och inte kan lastas för några av baklängesmålen. En otroligt tung förlust när vi så väl behöver varenda poäng. Men det är en sådan säsong. Vi klarar inte att hålla ihop det över 60 minuter utan några få misstag, lite otur och slarv straffar oss stenhårt oavsett motstånd. Man kan nog alltid hitta saker att skylla på men i grunden är vi inte tillräckligt bra. Högstanivån är hög, lägstanivån är – väldigt låg.

Nu är det en oviss väntan fram till helgen 24-25/2 då vi avslutar vårserien med två hemmamatcher. Matcher som kan bli helt avgörande om vi ska kunna undvika kvalspel eller ej. Då vi spelat fler matcher än våra motståndare så kan vi bara hoppas att hoppet fortfarande lever när vi ska möta Vännäs (lördag 24/2 klockan 18:00) och Örnsköldsvik (söndag 25/2).

Falun-Surahammar 4-3 (ot) 0-2, 1-1, 2-0, 1-0
Skott: 40-37 (11-14, 17-12, 10-11)
Utv FIF: 4x2min, SIF: 2×2 min

Publik: 300