Inga poäng med oss hem från Vallentuna

Det blev förlust när Sura på onsdagskvällen mötte Vallentuna på bortaplan. Trots ett spelmässigt övertag under stora delar av matchen infann sig aldrig den sista skärpan och Vallentuna kunde med en del tur till slut vinna med 4-3.

Det var också hemmalaget som direkt i inledningen på matchen visade att de skulle ge våra killar en tuff nöt att knäcka. Hög forechecking och aggressiv skridskoåkning fick oss att hamna djupt i egen zon med ett virrigt och lite stressat försvarsspel. Därför var det inte särskilt orättvist eller överraskande när Vallentuna tog ledningen med 1-0 genom Oskar Söderberg knappt fem minuter in i första perioden.

Målet fick ändå våra killar att vakna till och vi tog sakta över matchen och skapade läge efter läge. Kvitteringen till 1-1 kom rättvist men lite oväntat när en misslyckad Vallentunarensning hamnade i famnen på Hampus Pettersson som drog till och hittade nätmaskorna bakom Hugo Haas i Vallentunas mål. Skotten i första perioden 11-13 i Suras favör.

Andra perioden inledde vi med hög fart och kom direkt ner i anfallszon med fem adrenalinpumpade killar som jagade ett ledningsmål, men det ville sig inte bättre än att vi gick bort oss något och en alltför djärv passning gav gästerna ett två mot noll-läge mot David Otter och kunde göra 2-1 genom Christian Holmblad. Snopet och inte alls den start vi ville ha eller förtjänade.

Men likt första perioden så blev målet något av en väckarklocka och vi jobbade oss ikapp och förbi hemmalaget och skapade med hårt jobb och precisa passningar ett flertal riktigt bra chanser. Kvitteringen kom också efter elva minuter när Tobias Boström, stångandes framför mål snodde åt sig pucken och lade den runt Hugo Haas och ställningen var alltså 2-2. Med tanke på matchbilden var vi många som trodde att Sura nu skulle gå förbi och kanske springa iväg målmässigt. Detta då vi hade det mesta och bästa av spelet. Men tyvärr blir det tvärtom. Vallentuna kommer upp i en halvfarlig kontring med knapp två minuter kvar av mittperioden och pucken letar sig fram till Vallentunas Fredrik Svennas som hittar en lucka högt bakom David Otter. Surt med underläge 2-3 när spelet ändå sett rätt bra ut.

Tredje perioden blir lite av ett ställningskrig där våra killar jagar lägen till en kvittering och vi har fortsatt mycket puck och det bästa av spelet. Anfallen blir längre men avsluten kommer långt utifrån och sätter sällan Haas i målet på några särskilt svåra prov. Med två minuter kvar tar Sura ut målvakten och försöker i spel 6 mot 5 få till en kvittering. Tyvärr snor Fredrik Svennas åt sig pucken och kan från egen zon prickskjuta in 4-2 och där kändes matchen avgjord. Sura fortsatte dock spela 6 mot 5 och lyckas snygga till siffrorna något när Lukas Söderlund gör sitt 50:e mål i suratröjan (!!) och fastställer slutresultatet 4-3 med nio sekunder kvar.

Tråkigt att vi förlorar, men vi ska ändå ta med oss det spelmässiga från matchen. Vi för spelet, skapar en hel del och om solen hade stått rätt och gudarna velat något annat så hade vi fått med oss tre poäng ikväll. Det lovar ändå gott inför framtiden. Kan vi bli lite vassare i våra avslut, skjuta i rätt lägen och framför allt inte gå bort oss med för många spelare högt upp i banan och öppna upp för motståndarnas kontringar. Ja då finns det gott hopp om ett bra avslut på vårserien. Ikväll sköt vi 39 skott och då bör man göra några fler mål om man vill ha med sig poängen hem.

Lite extra framträdande spelare i Sura ikväll var andrafemmans Adam Karlsson som gnuggade på konstant med sin fina skridskoåkning. Han hade också ett flertal riktigt bra lägen i matchen som var värda ett bättre öde. Ett grattis också till Lukas Söderlund som alltså gjorde sit 50:e mål i Sura. Jag tror dock att han hellre firat jubileet med en seger.

Nu har vi ett uppehåll på en dryg vecka innan vi helgen 28-29/1 möter Tegs SK på lördagen och Örnsköldsviks HF på söndagen. Fila på lite detaljer till dess så snor vi med oss alla sex poäng från den helgen.

Vallentuna HF-Surahammars IF 4-3 (1-1, 2-1, 1-1)
Skotten: 23-39 (11-13, 7-16, 5-10)
Publik: 178

Målen: