Tellström bakom segern mot Teg

Surahammar tog tre mycket viktiga poäng i Hockeyettan Norra Vår när laget på lördagskvällen besegrade Teg med 3-1 hemma i Surahallen. Matchhjälte blev backen Sebastian Tellström Jovicic som gjorde två av hemmalagets mål.

Det var uppenbart redan från start att det här var en match av vikt. En match som Surahammar behövde vinna för att vara med i jakten på playoff. Direkt på nedsläpp gick Sura med full fart ner i anfallszon och hann skapa en halvchans genom Lukas Söderlund. Spelet vände och i sekvensen efteråt var det istället gästerna som fick utdelning. William Magnusson styrde in 0-1 bakom David Otter i Suras mål när klockan stod på 01:00. Snöpligt och onödigt.

Hemmalaget skadade dock av sig den chocken och förde sen det mesta av spelet i den första perioden. Därför kändes det också rättvist när William Otter efter knappt elva minuter spel fick pucken i mitten av anfallszonen, avancerade fram några meter och snärtade in en handledare bakom Tegs målvakt. Sura hade sedan flera bra lägen att ta ledningen med perioden slutade 1-1. Skotten 10-8.

I mittperioden tog Sura ytterligare kliv kvalitetsmässigt och när vi hade spelat drygt två minuter av perioden fick Tobias Boström pucken nere i ena sarghörnet, vände runt och slängde pucken mot Tegs mål, och där stod Sebastian Tellström Jovicic fram klubbspetsen och styrde in ledningsmålet 2-1. Hög stämning bland de 539 besökarna i Surahallen.

Efter ledningsmålet böljade spelet lite fram och tillbaka. Teg var inte alls ofarliga och det var mer än en gång som hemmalaget hamnade onödigt stillastående och passiva i egen zon. Därför var glädjen extra stor när samme Tellström Jovicic åtta minuter in i perioden från backplats kunde snärta upp ett handledsskott högt bakom Tegs målvakt Tornererfeldt och göra ställningen till 3-1. Fler mål föll inte i mittperioden, och inte in matchen heller. Tredje perioden blev en rätt trist historia där gästerna tilläts ha mycket puck och spendera mycket tid i anfallszonen, och det var en kombination av uppoffrande försvarsspel från hemmalaget och dålig skärpa hos gästerna som såg till att matchen slutade 3-1. Men för hemmalaget spelar det mindre roll. Seger och tre poäng var allt som betydde något.

Det var på det stora hela ingen högkvalitativ tillställning även om första och halva mittperioden höll okej klass. I övrigt var det småslarvigt och lite krampaktigt från båda håll. Kanske var det matchens betydelse som spökade. Suras tränare Johan Hellström var nöjd med segern men inte helt nöjd med hur det såg ut.

-Vi gör en helt okej första halva av matchen, där vi har hög fart och kommer med kraft. Efter 3-1 slår vi av på takten och låter Teg ta över matchbilden. Vi går ifrån det vi har pratat om och blir för stillastående och får mest försvara oss i tredje perioden. Men jätteskönt med en seger och grabbarna visade upp mycket hjärta där ute på isen.

Nu hoppas vi att energin och hjärtat finns kvar under söndagens match mot Örnsköldsvik. Vinst där och Sura är på allvar med i toppstriden.

Surahammars IF – Tegs SK 3-1 (1-1, 2-0, 0-0)
Skott:
24-29 (10-8, 9-7, 5-14)