Islossning i tredje perioden gav viktig seger mot Forshaga

Surahammar tog tre ytterst viktiga poäng när laget på onsdagskvällen besegrade Forshaga med klara 4-0 hemma i Surahallen. Men det var en match som länge stod och vägde och det var mer kamp än skönspel mellan två lag i akut behov av poäng.

Surahammar som ligger på sjätte plats i tabellen jagar närmast Mariestad i kampen om den sista Allettanplatsen. För att chansen till avancemang ens skulle vara teoretiskt i behåll efter kvällens match krävdes seger och tre poäng. Efter två mållösa perioder som mest bestod av halvchanser och ställningskrig var utgången oviss. Då exploderade Surahammar i den tredje perioden och gick från 0-0 till 4-0 på knappt åtta minuter.

Det var backen Sebastian Tellström Jovicic som inledde målskyttet när han efter 2:52 fick iväg ett handledsskott som gick stolpe in bakom Eric Forsberg i gästernas mål.  Glada och lättade miner hos hemmaspelarna och hoppet om en seger väcktes i Surahallen. Endast tio sekunder senare förstärktes den positiva känslan när Samuel Ander trampade loss på vänsterkanten, gick inåt i banan och snärtade in pucken till 2-0.

Nu verkade det som att det sista oket av nervositet lyftes av hemmaspelarnas axlar för nu följde en period med fartfyllt och chansrikt spel där gästerna såg lätt uppgivna ut och hemmaspelarna lättare än på flera veckor. Bra chanser blandades med halvchanser och när klockan letat sig fram till 6:59 etablerar Sura ett längre anfall där Adam Karlsson får pucken uppe vid blålinjen, slänger ett skott mot mål, och där finns backen David Lidström och styr in pucken bakom Forsberg i Forshagas mål.

David Lidström jublar efter att ha styrt in 3-0 på Adam Karlssons skott

Tre måls ledning och bara tretton minuter kvar att spela. Nu gick luften ur Forshaga och anfallen från deras sida blev mer och mer sporadiska och desperata. Inte blev uppförsbacken mindre när Tobias Boström lyfter en lyra från egen zon som hamnar hos Lukas Henze som från högerkanten bryter in och sprätter upp pucken högt upp i nät, tätt intill den högra stolpen. 4-0 och ridå för gästerna, och även fast Forshaga fick spela 5 mot 3 i nästan två minuter direkt efter Lukas Henzes mål så kunde Sura spela av de avslutande tolv minuterna utan större besvär.

Lukas Henze har hittat luckan ovanför Eric Forsbergs vänstra axel och fastställer slutresultatet till 4-0.

Tre viktiga poäng med oss in i avslutningen. Även om skönspelet uteblev så spelar det mindre roll. Ikväll var det segern i sig som betydde något, och även om man under de två inledande perioderna gärna hade önskat mer av ”spetsen” i anfallsspelet så fanns aggressiviteten och skridskoåkningen där. Forshaga försökte störa våra killar men idag hade alla verkligen stämplat in på jobbet och de bidrog alla till segern.

Förutom nämnda målskyttar måste vi lyfta målvakten David Otter som höll nollan och spelade stabilt hela matchen, men även centern Daniel Andersson förtjänar ett extra omnämnande. Hårt jobb över 60 minuter, irrationell, lurig, teknisk och visade flera gånger vilken tillgång han är i det offensiva spelet.

Nu får vi njuta av det här i några dagar innan vi laddar om för nästa match. Även det en hemmamatch. Derby mot Köping på lördag. Vi räknar med spänning, dramatik och välfyllda läktare.

Surahammars IF-Forshaga IF 4-0 (0-0, 0-0, 4-0)
Skott: 26-31 (7-9, 8-7 ,11-15)

Mål period 3:
42;52 1-0 (EQ) SUR 24. Sebastian Tellström Jovicic (28. Daniel Andersson, 77. Eric Karlsson)
43.02 2-0 (EQ) SUR 27. Samuel Ander (65. Lukas Söderlund, Wille Hedqvist)
46.58 3-0 (EQ) SUR 27. David Lidström (71. Adam Karlsson, 65. Lukas Söderlund)

48:33 4-0 (EQ) SUR 60. Lukas Henze

HIGHLIGHTS FRÅN MATCHEN SER DU I SPELAREN NEDAN