Vi minns Roger Börjel

Surahammars IF har sorg. Igår nåddes vi av nyheten att Roger Börjel, en av föreningens eldsjälar tillika hedersmedlem avlidit i en ålder av 85 år.

Roger Börjel föddes in i idrottens värld genom hans pappa Klas som var mångårig idrottsledare och även ishallsvaktmästare. Roger Börjel hittade tidigt till just ishocken och fick som duktig junior chansen i A-laget. Efter 8 säsonger som spelare tog han i mitten av 60-talet över sysslan som lagledare. En roll som han hade under tretton framgångsrika säsonger. Efter sin tid som spelare och lagledare trappade Roger ner, men blev ändå kvar inom ishockeyn i Sura. Dels som vaktmästare och eldsjäl i Isbaneföreningen men också som ishallschef under ett antal år.

Surahammars IF:s A-lag säsongen 1969. Roger Börjel som lagledare i toppluva på vänsterkanten.

Efter pensionen så följde Roger Börjel ishockeyn på plats i Surahallen så länge som hälsan tillät. Den 8 juni, 2009 invaldes Roger som hedersmedlem nr. 6 i Surahammars IF. Roger var ett välbekant ansikte för många av oss som spenderat uppväxten i Surahallen, och idag är vi många som minns Roger och hans gärningar inom Surahammars IF med värme.

Våra tankar går idag till Rogers barn och barnbarn