Bottennapp i derbyt mot Köping

Det blev en rejäl missräkning när vi mötte Köping under lördagseftermiddagen i en match som skulle bli nästa steg i jakten på Allettan. Vi fick inte alls spelet att stämma och med en slarvig, håglös och krampaktig insats kunde Köping både rättvist och enkelt vinna matchen med 4-1.

Det låg mycket förväntan i luften bland de 597 åskådarna i Surahallen. Efter segern mot Forshaga i onsdags fanns det mycket som talade för att hemmalaget skulle kunna besegra Köping om alla bara gav allt och gjorde sitt jobb över 60 minuter. Det blev tvärtom.

Det var väldigt lite som stämde för våra killar och i kölvattnet av den slarviga och närmast nonchalanta inställningen kunde gästerna göra både 0-1 och 0-2 i den första perioden. 0-1 genom Wille Bärehag och 0-2 genom lillebror Lucas Bärehag som slog pucken via William Otters skridsko och in i målet. I andra perioden blev det marginellt bättre skärpa i både passningsspel och skridskoåkning, och när Samuel Ander (bilden) snyggt satte reduceringen till 1-2 trodde nog många att matchen skulle kunna tippa över i vår favör. Framför allt när Köping inte hade så mycket att spela för.

Men gästerna ville dock annat, och med hård forechecking, ett bättre passningsspel och framför allt betydligt mer hjärta så kunde de manövrera ut oss och göra 1-3 genom Marcus Kivelä Carlzon när vi i numerärt underläge gick bort oss högt upp i banan och Köping kom 5 mot 2.

Lagledningen kastade om lite i formationerna och våra killar gjorde sen vad man kunde för att skaka fram en reducering och skapa lite nerv, men det ville  sig verkligen inte alls. Med all respekt för killarna och det jobb de lägger ner med träningar och matcher varje vecka, men det här var inte bra. Laget stod inte att känna igen, och det känns tråkigt att en av säsongens sämsta prestationer kom när det gällde som mest.

I slutet på tredje perioden tog Sura ut målvakten i jakt på ett reduceringsmål och då kunde Jonathan Andersson spika slutresultatet till 1-4 i tom bur.

Nej, det här duger verkligen inte. Det var uppenbart att våra killar var tagna av stundens allvar. Det som förvånar lite är att killarna verkade överraskade av Köpings tåga och kämpaglöd. Det borde man ha varit bättre förberedd på med tanke på att Köping inte hade något att förlora och allt att vinna och förväntades komma in i detta derby med både aggressivitet och vilja.

Vi får bryta ihop och ladda om. Närmast på onsdag då våra killar i Sura möter Borlänge borta, sen avslutas höstsäsongen på fredag 9 december hemma mot Lindlöven.

Avslutningsvis ett grattis och tack till våra supportrar i Sura Support som idag firade fem år på kurva nord. De gjorde precis som alltid sitt yttersta för att med sina ramsor lyfta grabbarna. Idag räckte det dock inte hela vägen.