Viktig bortaseger mot Borlänge

Hoppet om Allettan lever. Efter seger med 3–1 mot Borlänge på onsdagskvällen är vi fortfarande med i racet om en plats i finrummet. Nu blir fredagens avslutande omgång helt avgörande.

Det var verkligen vinna eller försvinna för våra killar i A-laget när de åkte till Borlänge på onsdagen för höstseriens näst sista match. Efter en tempofattig och avvaktande inledning fick vi med oss ett ledningsmål i första periodens slutskede när Adam Karlsson hittade fram till Elliot Sjöström som laddade bössan och hittade nätmaskorna bakom Borlänges målvakt. Ledningen kändes rättvis sett till matchbilden och den känslan förstärktes ytterligare när Lukas Söderlund gjorde 0–2 fem minuter in i mittperioden när Sura spelade fem mot tre. Spelet böljade därefter fram och tillbaka och när hemmalaget reducerade till 1–2 på en styrning från Leon Cadei var vi många surahjärtan som nervöst drog efter andan, oroliga inför avslutningen på matchen.

Tredje perioden hann dock knappt starta innan Elliot Sjöström hittade fram till Lukas Söderlund som avancerade på högerkanten och med ett snärtigt handledsskott satte pucken i krysset och utökade ledningen till 1–3. Efter målet så skapade de båda lagen mest några halvchanser och trots att Borlänge försökte hitta vägar fram till ett reduceringsmål så gick det inte alls då våra killar tydligt visade att de alla var påkopplade och bestämt sig för att ta med samtliga tre poäng hem till Sura. Borlänge tog ut målvakten med två minuter kvar men skapade inte mycket av värde utan vi kunde med en bra inställning och hårt jobb bärga de poäng som behövdes för att hålla liv i serien ända in på målsnöret.

Förutom målskyttarna Söderlund och Sjöström bör nämnas målvakten Linus Marcko som stod emot bra de gånger Borlänge fick lite snurr, men egentligen ska hela laget ha en klapp på axeln för en gedigen laginsats med mycket hjärta. Man visade över 60 minuter att man är villiga att göra jobbet för varandra och klubbmärket.

På fredag möter vi Lindlöven hemma. Seger där är ett måste för att ha häng på Mariestad som samtidigt möter Skövde. Vi tror stenhårt på våra hårt kämpande lirare och räknar med att vi har vinden i ryggen, solen står rätt och puckarna studsar vår väg.

I samband med matchen mot Borlänge meddelade lagledningen att centern Daniel Andersson lämnar laget. Daniel Andersson kom till Sura från Nyköping inför säsongen och har inte riktigt fått spelet att lossna på det sätt han själv önskat. Vi tackar Daniel för hans insats och önskar honom stort lycka till på framtida hockeyäventyr.

Glöm nu inte matchen på fredag. Vi vill se ALLA i Surahallen. Nedsläpp 19.00. Obligatorisk närvaro!

Borlänge HF – Surahammars IF 1-3 (0-1, 1-1, 0-1)
Skott: 29-33 (10-11, 12-15, 7-7)

Mål: 0-1 Elliot Sjöström
0-2 Lukas Söderlund