J18 laddar för playoff

På torsdagskvällen ska våra killar i J18 spela playoff mot Lindlöven på bortais. Ett playoff som vid seger skulle innebära att Surahammars J18-lag tar steget upp i den högre serien J18 region. Vi fick några ord med tränaren Christopher Staf inför de utmaningar som väntar närmaste veckan.

Vårat unga och oprövade J18-lag som inte ens har en hel säsong tillsammans hade en förhållandevis tung höst, men efter omstarten i fortsättningsserien efter jul så har spelet hittat mer och mer rätt i matcher mot mer jämnbördiga motståndarna och på senare tid har också segrarna kommit. Laget toppar just nu en haltande tabell, men då Surahammars J18 spelat klart sina matcher och är ett av få lag i serien utan överåriga spelare (vilket är ett krav för att få kvala uppåt) så väntar nu alltså playoff mot Lindlöven med start ikväll borta i Lindeshov. Christopher Staf är huvudtränare i laget vi ville gärna höra hans tankar om säsongen så här långt och det som väntar.

– Prestationerna under fortsättningsserien har stundtals varit riktigt bra! Många av spelarna har kommit upp i en hög och jämn nivå dom senaste matcherna och grabbarna har börjat tävla på ett helt annat sätt. De har börjat jobbat hårdare och tagit ett stort annat ansvar ute på isen. Det här har fått det att lossna för laget då vi vunnit matcher, många spelare har fått göra mål och målvakten Ondrej Chlopcik har fått spika igen vilket fått självförtroendet och stämningen i gruppen att växa.

– Det ska bli riktigt kul att få kvala och vi kliver in som ganska stor underdog. Lindlöven är ett mycket bra lag men vi har allt att vinna och kan spela utan krav eller förväntningar utifrån. Men för att ha en chans att slå dom så behöver vi göra en felfri prestation i 60 min. Det är ett skickligt lag men kan vi komma upp i vår högsta nivå och spela enkelt och utnyttja våra lägen så kommer vi kunna störa dom.

Första matchen som sagt på bortais i Lindeshov torsdag 29/2. Returmöte hemma i Surahallen nu på söndag 3/3 klockan 17:00. Om vi förlorar ikväll men vinner på söndag så kommer playoff-serien avgöras i en overtime där man spelar en period a´20 minuter 5 mo5 där första målet vinner.

Vi önskar Christopher och laget stort lycka till ikväll och sen hoppas vi att ni sprider ordet och tar med er vänner och bekanta till Surahallen på söndag för returmötet. Grabbarna förtjänar och behöver ert stöd.