Lättnad i tränarstaben när kontraktet var klart

Det har väl inte undgått någon av er som följer Surahammars IF att kontraktet till kommande säsong i Hockeyettan säkrades sent på onsdagskvällen när laget bortabesegrade Arboga med 4-3. För tränarna Johan Johnsson och Tobias Lundqvist var det ett skönt avslut på en oviss och nervös kvalserie.

Matchen mot Arboga blev precis lika nervös som vi befarade. Spelmässigt var vi kanske inte dominerande i första perioden men effektiviteten fanns där. Ledning med 2-0 efter tjugo minuters spel efter mål av Marcus Wahlgren och Eric Karlsson. När Sura gjorde 3-0 i mitten av andra perioden genom Samuel Ander trodde nog många av oss att saken var klar. Men efter några onödiga utvisningar och insläppta mål i boxplay var ställningen 3-2 inför tredje. Där kvitterade Arboga genom Linus Ageborg och därefter stod matchen och vägde. Vi blev passiva, backade hem och hade svårt att hitta rätt med uppspelen.

Därför kom det som en skänk från ovan när Marcus Wahlgren med kirurgisk precision och bara dryga minuten kvar av matchen hittade en framstormande Eric Karlsson i mittzon som fri med målvakten satte segerpucken mellan benen. Matchen slut och kontraktet i hamn. En underbar känsla för alla oss med surahjärta. När spelare och ledare lämnat isen i Freebo Arena och jublet lagt sig efter segern fick vi några ord med tränaren Tobbe Lundqvist som förklarligt nog var väldigt nöjd med utfallet.

– Det är så klart en stor glädje och framför allt en stor lättnad bland både spelare och ledare. Grabbarna har åkt runt med ett ton på axlarna de senaste veckorna och det har ju hämmat oss i spelet. Det kanske inte varit så snyggt alla gånger och det har svajat, men ändå står vi nu här med kontraktet säkrat med en omgång kvar. Det visar på bra karaktär och hög arbetsmoral. Jag kom personligen in lite senare än övriga men vet ju att hela organisationen lidit. Spelarna, tränarstaben med Sebastian och Johan, sportchefen Jörgen Mähler och våra materialare. Alla har haft en jobbig säsong med många tuffa perioder. Ända har man med stort hjärta krigat på och hållit humöret uppe.

-Att dom nu får detta avslut med ett nytt kontrakt värmer verkligen i mitt surahjärta. Jag tycker även att det så jäkla roligt att en sådan som Eric Karlsson med sitt hårda jobb både framåt och i backcheckingen får bli hjälten som avgör matchen! En lojal lagspelare som aldrig klagar. Han bevisade verkligen under matchen mot Arboga att hårt jobb lönar sig.

Hur mår du just nu?
– jag är så glad men också helt tom. Det känns jäkligt skönt att kunna stå rakryggad och se alla polare och andra Surabor i ögonen efter vår prestation här i kvalet. Det är alltid en press när man är från orten. Man vill ju inte vara den tränare som får moderklubben att ramla ur. Så jag är glad och lättad men det har varit jobbigt. Tur man har ett friskt och starkt hjärta.

På fredag kväll spelar Sura sin sista match i kvalet när man tar emot Valbo hemma, och även om den sportsliga betydelsen är noll så hoppas vi på ett fint avslut med mycket publik på plats som visar sitt stöd och sin hyllning till killarna som krigat på under en ganska motig säsong. Förutom en fin inramning så skulle en välbesökt ishall även ge värdefulla intäkter till oss som förening.

Nedsläpp 19.00 i Surahallen. Ni kommer väl?

Text: Mattias Forsberg