Nilsson och Brewitz ny tränarduo för J20

Nu såhär mitt i sommaren kan vi presentera lite nytt kring vårat J20-lag. Det är nu klart med nya tränare till nästa säsong.

Den första är Jonathan Nilsson. En kille med Sura som moderklubb som spelat i föreningens J20 en gång i tiden. Han har även några säsonger med Grums J18- och J20-Elit. På senare år har han spelat i division 2 och 3 med bland annat Grums, Hallstahammar, Arboga och Sala.

Bredvid Jonathan kliver Surabördige Adam Brewitz in. En kille med hjärtat i Sura som förra säsongen var med och hjälpte till runt J20-laget. Han tar nu klivet upp och blir tränare jämte Jonathan.

Vi tog oss ett litet snack med grabbarna för att se lite vad de har för tankar om säsongen som kommer.

Hej grabbar och grattis till uppdraget. Adam du har varit med förut i J20 och Jonatan du är ny som tränare, Berätta lite om er själva.

Jonathan: Jag är 24 år, har spelat hockey så länge jag kommer ihåg. Moderklubb Sura. Spelat hela livet vad jag kan komma ihåg och nu senast i Sala HK i division 3.

Adam: Jag är 22 år gammal, moderklubb Sura. Har spelat i Sura sen jag var väldigt liten hela vägen upp till J20. Var med i J20 förra säsongen och hjälpte till för att se hur det gick till.

Hur känns det att hoppa på ett sånt här uppdrag?

Jonathan: Ska bli jävligt roligt. Tror det är en bra erfarenhet att ha i livet. Tror att jag kommer få lära mig mycket både om mig själv och andra människor. Det var lätt som ung när man själv spelade att klaga på ”dåliga tränare”. Så det ska bli spännande att vara på den andra sidan nu. Jag längtar verkligen till säsongen sätter i gång.

Adam: Det ska bli spännande. Jag och Jonathan har spelat ihop när vi var yngre. Han är den jag kommer ihåg som tog hand om mig när jag kom in och spelade med de äldre. Så det ska bli kul att göra det här ihop.

Ni har båda Surahammar som moderklubb, hur känns det att komma tillbaks till föreningen men nu som tränare i stället för spelare?

Jonathan: Det är lite som ett kugghjul. Det som jag har fått lära mig i Sura en gång i tiden som har gjort mig till den jag är idag vill jag nu ge tillbaks till föreningen. Ska bli kul att få se om jag kan lära spelarna någonting. Som jag ser det är vi två huvudtränare. Adams ord ska väga lika mycket som mitt ord. Det är så jag vill ha det.

Adam fyller i: Som Jonte säger så vill jag lära ut den kunskapen jag har, få grabbarna tycka det är kul och att fortsätta spela hockey. Se till så att alla har det kul.

Vi välkomnar grabbarna tillbaks till föreningen och önskar dom lycka till i höst med deras nya uppdrag.