Ny huvudtränare klar för nästa säsong!

Det är nu klart med ny huvudtränare inför nästa säsong. Det är ingen mindre än Jonas Norgren som senast tränade Enköping.
Men Jonas är inte obekant i Surahallen. Den 13 oktober 1991, 18 år 11 månader och 3 dagar gammal, gjorde han nämligen sin seniordebut som målvakt i Surahammar där Oppala IK stod för motståndet. Det var en rejäl batalj där han räddade samtliga 29 skott, stod för en och annan svettig plockhandsräddning och assisterade till Suras sista mål när de vann med 3-0. Jonas blev där och då den första och hittills enda målvakt att hålla nollan i sin seniordebut i Surahammars IFs 110åriga historia!
Och nu är han alltså tillbaka, men som huvudtränare istället. Vi tog oss ett snack med Jonas för att lära känna honom lite bättre.

Först och främst välkommen tillbaks till Sura! Kan du presentera dig lite för alla läsare, vem är du som person och som tränare?

– Oj…. Jag är väl förhoppningsvis en ”Gubbgrinig 51 åring” med glimten i ögat. Fru, 3 vuxna barn och 2 barnbarn.

Gjorde mitt första senior-år som spelare i Sura. 5 år i ”Våla” innan jag hamnade i Norska Hamar och klubben Storhamar i 12 år. Har som tränare varit i Östervåla, Sala, Storhamar, Avesta, Fagersta, VIK j18, och Enköping. Boende och jobbar som snickare i Sala. Ska erkänna att jag gärna springer ut på en golfbana om tillfälle finns.

Som Person skulle jag nog vilja påstå att jag är snäll och har lätt för att lyssna på människor.

Som Tränare vill jag, precis som spelare, utvecklas och hitta nycklar som gör att vi vinner matcher.

Precis, seniordebut i Sura säsongen 91/92! Du utgjorde målvaktspar med Tommy Rydberg den säsongen, vad har du för minnen från din säsong i Surahammar?

– Tyvärr så är jag för puckskadad för att minnas detaljer *skratt* men jag minns att de var en härlig grupp med starka personligheter hos dem äldre och så var vi ett gäng ”valpar” som gillade hockey.

En rolig säsong även om jag mest ryckte dörr , Tommy var som vanligt bäst!

Surahammars A-lag säsongen 1991/1992. Jonas är 3:e personen fr.v på nedre raden.

Och nu 33 år senare faller valet att komma in som huvudtränare, berätta lite vad som gjorde att det blev just Sura.

– Vid första samtalet från Mähler så svarade jag varken bu eller bä, men direkt efter samtalet så kände jag att de var något som kittlade med uppdraget. Som tur är har jag några riktigt fina vänner inom hockeymiljön som jag har bollat med.

Först och främst måste jag känna att jag orkar och har drivet för detta. Jobba nästan fullt som snickare och sen ta hand om 25 olika individer, som man ska få ihop för att utvecklas och vinna hockeymatcher, det kräver att man gillar detta!

Jag behövde tid till att städa upp i ”garaget”, man blir påverkad på gott och ont när man har varit runt i olika lag!

Nu har jag landat i vad jag vill stå för och vilken spelidé som vuxit fram. Därför ser jag fram emot att få börja jobba med grabbarna och övriga ledare runt laget.

En sista fråga, vad har du för förväntningar/förhoppningar inför säsongen som väntar?

– Jag förväntar att revanschlusten är stor hos killarna och att dem investerar bra i sig själva under sommaren! Sen hoppas jag att många kan nå upp till sin bästa version av sig själv. I tillägg ser jag fram emot ett stort stöd från läktaren . Där har vi några komponenter som lägger grunden till en spännande säsong 24/25.

Vi tackar Jonas för snacket och ser fram emot nästa säsong.