Optimism och bra känsla dominerar inför norrlandsturnén

Just nu sitter våra killar i A-laget på bussen norrut. Målet för resan är Skellefteå där laget ska spendera två nätter på hotell, men framför allt spela två ytterst viktiga matcher i Hockeyettan Norra Vår. Match mot Kalix imorgon lördag och sen buss vidare mot Vännäs för match på söndag.

Bussen mot Skellefteå lämnade Surahallen strax efter klockan 13 på fredagen och det var ett glatt och förväntansfullt gäng som förberedde sig för den nästan elva timmar långa bussresan. Laget har tränat på hårt i veckan och vi som följt laget under träningarna har noterar att kvaliteten och intensiteten har ökat för varje dag. Förhoppningsvis lovar det gott inför helgens båda matcher.

Sex poäng är nog ett måste för att vi inte bli avsågade i jakten på play in, och med tanke på att vi förra helgen besegrade både Kalix och Vännäs så vet vi att vi har vad som krävs i gruppen. Kan vi bara släppa ner axlarna, jobba för varandra och våga ha lite kul och lita på vad vi kan så är två segrar inte alls omöjligt. Vi fick några ord med Lukas Söderlund som även han ser positivt på det som väntar.

-Vi åker upp för att spela till oss sex pinnar. Det finns inget annat. Känslan i gruppen är positiv. Alla är glada med bra energi och träningsveckan har sett riktigt bra ut. För egen del känner jag mig pigg och har en bra känsla. Jag tror vi kommer klara av det här och gå vidare, men det kommer nog krävas att vi får vissa andra resultat med oss.

Surahammars IF:s huvudtränare Johan Hellström. Foto: Mattias Forsberg

Känslan delas även av tränaren Johan Hellström som säger så här om de dagar som väntar på vift.

– En roadtrip är väldigt nyttigt för att svetsa samman gruppen. Långa bussresor, hotell med mera. Att vara tillsammans dygnet runt i tre dagar ska bli väldigt kul. Det ska också bli en härlig sportslig utmaning under denna Norrlandstripp. Vi möter ett hemmastarkt Kalix och ett Vännäs som tog en viktig seger häromdagen.

– Rent spelmässigt vill vi lyfta oss på flera punkter från föregående helg. Framför allt måste vi upp farten i skridskoåkningen och öka det fysiska spelet. Lite snabbare och lite tuffare så ska det nog gå vägen. Vi har haft en bra träningsvecka, fokuserat på små detaljer i spelet som typ vårat presspel, och jag tycker killarna har sett pigga och fokuserade ut avsluta tränaren Johan Hellström.

Vad tänker då lagkaptenen, veteranen Christofer Udd om det som väntar?

– Det väntar två viktiga matcher för våran del och det är seger som gäller om vi ska vara med i toppstriden och spela om kvalplatserna. Matcherna kommer förmodligen skilja sig mot senast och det gäller för oss att vara ödmjuka, fortsätta göra det hårda jobbet och göra det tillsammans. Det är matcherna i slutet på säsongen som är roliga att spela när det verkligen gäller något!

– Det gäller att alla kliver fram och presterat sitt bästa jag och göra det lilla extra för att vinna matcher. Gör vi det så har vi 6 poäng med hem till Surahammar efter helgen!

Surahammars IF:s lagkapten Christofer Udd. Foto: Mattias Forsberg

Vi önskar killarna stort lycka till i helgen och följer matcherna som alltid via Hockeyettan Play på www.live.hockeyettan.se

Laget saknar några spelare inför helgens drabbningar:

Elliot Sjöström (utlånad till Avesta)

Gustaf Lagerlöf (sjuk)

Jakob Forslund (saknas)

Hampus Wallin (skadad, borta resten av säsongen).

Eric Karlsson (skadad)

Suras spelschema Hockeyettan Norra vår