Kalix blev för svåra för ett sjuk- och skadedrabbat Sura

Surahammars IF orkade inte upprepa förra helgens seger i Surahallen när laget på lördagseftermiddagen mötte Kalix på bortais. Sjukdomar och skador gjorde att vi bara kunde mönstra 14 spelare till matchen och kanske var det orken som tröt när Kalix kunde mala ner oss och vinna komfortabelt med 6-1.

Matchen var på det stora hela riktigt jämn och ställningen var bara 2-1 till Kalix inför tredje. Då hade vi precis lämnat en mittperiod bakom oss där våra killar spelade riktigt bra och hade mängder med chanser utan att få utdelning. Vi var därför många som hoppades på en scenförändring till vår fördel i slutperioden men i stället blev det precis tvärtom. Kalix petade in några enkla mål och kunde gå ifrån till 5-1 under de första tio minuterna. Där och då bytte tränare Hellström ut David Otter till förmån för Linus Markko, men det var mest av akademiskt intresse. Matchen var förlorad och Kalix kunde spela av matchen och även slå den sista spiken i kistan och göra 6-1 innan slutsignalen ljöd.

Tränaren Johan Hellström tyckte att laget gjorde en utifrån förutsättningarna bra insats.

– Jag tycker det var en jämn match i två perioder där vi bytte chanser med varandra. I tredje får Kalix ett momentum där dom är väldigt effektiva och kan stänga matchen med några snabba mål. Vi blev lite trötta och vi går kort om folk den här helgen. David Lidström blev sjuk inför matchen (vaknade med feber), Wille Hedkvist skadade sig, och sen hade vi sen tidigare ett antal spelare borta på grund av skador och sjukdomar.

– Tyvärr så har även Samuel Ander insjuknat under lördagskvällen, så vi får klara oss utan honom under söndagens match mot Vännäs.

Det här innebär att vi saknar följande spelare just nu:

David Lidström (sjuk)

Samuel Ander (sjuk)

Wille Hedkvist (skadad)

Elliot Sjöström (utlånad till Avesta)

Gustaf Lagerlöf (sjuk)

Jakob Forslund (saknas)

Hampus Wallin (skadad, borta resten av säsongen).

Eric Karlsson (skadad)

Vad tänker då Suratränaren Hellström om söndagens motstånd Vännäs? Senast blev det en knapp 1-0 seger hemma i Surahallen. En match där gästerna hade gott om puck och en storspelande målvakt.

– Vännäs är ett kontringsstarkt lag. Det måste vi se upp med. De kommer dessutom stärkta från en seger (4-3 mot Enköping) och kommer garanterat bli ett tufft motståndare för oss.

Kalix HC – Surahammars IF 6-1 (1-0, 1-1, 4-0)
Skott: 26-33 (10-10, 4-10, 12-13)
Mål Sura: André Astley Rydberg
Utvisningar: KAL 1×2 min, SURA 2×2 min
Publik: 202

Matchen mellan Vännäs och Surahammar börjar 16.00 och sänds liva via Hockeyettan Play.

Vännäs HC-Surahammars IF