Två viktiga poäng med från Norrland efter stark upphämtning

Surahammar fick med sig två poäng från helgens norrlandsturné. Lördagens förlust mot Kalix följdes upp med en vinst i overtime mot Vännäs (5-4). Men det satt väldigt hårt åt och krävde en bragdartad upphämtning för att poängen skulle hamna på bussen mot Sura.

Söndagens drabbning mot Vännäs inleddes på bästa sätt. Adam Karlsson satte 1-0 till Sura när han i powerplay hittade en lucka bakom en skymd Vännäsmålvakt. Hemmalaget lyckades dock kvittera till 1-1 innan periodvilan när Filip Åström fick pucken i ”slottet” och mosade in kvitteringen bakom Linus Markko som vaktade surakassen denna kväll.

I andra perioden har vi svårt att bena ut vad som egentligen hände. Perioden inleddes med att Vännäs gjorde mål näst intill i varje anfall. Rörigt och vimsigt i vårat försvar och många spelare på liten yta gjorde att hemmalaget kunde peta in pucken inte bara en eller två, utan tre gånger och gå ifrån till ledning med 4-1. Där och då började i alla fall webredaktionen tappa sugen och tro på en kväll som skulle sluta i moll. Men våra killar ville annat och fick en biljett in i matchen när Vännäs fick två utvisningar tätt inpå varandra. Sura utnyttjade delvis läget i fem mot tre när Lukas Söderlund gjorde 4-2. När Vännäs sen blev fulltaliga så kontrade Hampus Pettersson och Lukas Söderlund mot Vännäsmålet, skottet från Pettersson gick utanför men sargreturen blev en perfekt passning till Söderlund som kunde göra sitt andra mål och ställningen till 4-3.

I tredje perioden bytte lagen halvchanser med varandra innan Sura nöp fast pucken i anfallszon med sex minuter kvar att spela. Pucken hamnade utmed sargen hos Sebastian Tellström Jovicic som slängde in pucken till en fristående och helt omarkerad Hampus Pettersson som tog emot och lyfte in kvitteringen med en riktigt fin backhand.

Fler mål föll inte under ordinarie tid utan matchen gick till overtime. Två minuter in i förlängningen slår Lukas Söderlund en lång passning upp till en framstormande Adam Karlsson och ”Mjölbyexpressen” gjorde ingen besviken. Trots en ryggsäck i form av en Vännäsförsvarare så lyckades urstarke Karlsson trampa sig loss och lägga in pucken mellan benen på annars duktiga Dennis Westergård i Vännäs mål. Ridå, succé och två poäng med i trunken hemåt.

En otrolig scenförändring där våra killar visar kämpaglöd, attityd och en otrolig karaktär när man vägrar lägga sig ner och dö trots ett rätt hopplöst underläge. Krigandet gav resultat och nu är vi trots ”bara” två poäng från trippen till Norrland med i racet om Play In. Just kämpainsatsen var något som tränaren Johan Hellström var noga med att lyfta fram efter matchen.

– Givetvis ville vi ha med oss mer än två poäng med från helgens men som du säger så gör killarna det mycket bra utifrån förutsättningarna. Att ligga under med 1-4, spela med 14 spelare, vända och vinna är mycket starkt. Det har varit en tuff helg. Spelare som blir sjuka, spelare som blir skadade, förlusten mot Kalix var en käftsmäll som sved. Därför är det extra starkt att killarna hade förmågan att ladda om, resa sig och besegra Vännäs.

– Rent spelmässigt blandar vi för mycket i prestationerna. Vi måste bli bättre på att hålla en högre spelmässig nivå över tid. Men nu lyckades vi till slut vinna och det var mycket viktigt.Jag är imponerad över den karaktär grabbarna visade idag. Nu är vi fortfarande med i jakten på play in och det känns bra.

Nu väntar en lång hemresa för ett sargat och småförkylt gäng. Vi hoppas att resan går bra och att segern ikväll ändå fungerar som lite medicin för de som inte känner sig helt krya.

Framträdande i matchen mot Vännäs var de båda tvåmålsskyttarna Adam Karlsson och Lukas Söderlund och backen Sebastian Tellström Jovicic som spelade fram til tre av Suras mål. Men en sån här kväll är det på sin plats att hylla kollektivet. Hela laget som stred för varandra och klubbmärket och gav sitt yttersta i jakten på poäng. Snyggt jobbat!

Vännäs HC – Surahammars IF 4-5 (1-1, 3-2, 0-1, 0-1)

10:09 0-1 SUR Adam Karlsson PP (Ass: A Ahlin, M Wahlgren)
18:59 1-1 VÄN Filiph Åström (Ass: A Holmberg, M Wdemo)
27:50 2-1 VÄN Lucas Cassel (Ass: N Hari)
30:29 3-1 VÄN Kristoffer Mourujärvi (Ass: C Backman)
32:11 4-1 VÄN Felix Hälldahl PP (Ass: A Holmberg, A Hammargård)
36:20 4-2 SUR Lukas Söderlund PP (Ass: S Tellström Jovicic, A Astley Rydberg)
38:12 4-3 SUR Lukas Söderlund (Ass: H Pettersson, S Tellström Jovicic)
54:05 4-4 SUR Hampus Pettersson (S Tellström Jovicic, L Söderlund)
62:09 4-5 SUR Adam Karlsson (Ass. L Söderlund)

Skott: 30-32 (10-10, 7-9, 11-10, 2-3)
Utv: VÄN 1×2, SUR 2×2 min
Publik: 184

Sura får ny träna lite lagom och kurera förkylningar innan nästa match på lördag 18 februari då vi möter Enköping borta. Därefter avslutar vi vårserien med hemmamötet mot Borlänge, lördag 25 februari.