Positivt besked från Surahammars Kommun

Under veckan har nästa viktiga pusselbit fallit på plats. Det är nämligen klart att vi i Surahammars IF får ett långfristigt lån via Surahammars kommun. Ett lån som hjälper oss att omedelbart betala av den leverantörsskuld som vi brottats med i över två år.

Som vi berättade om igår så har vi med hårt arbete lyckats säkra en stor del av det kapital föreningen behöver för att både fortsätta säsongen som är kvar och våga sikta mot en ljusare framtid. Det som däremot tyngt oss under en längre period har varit den eftersläpande materialskuld som vi haft till vår lokala leverantör.

Med lånet som vi nu fått beviljat av kommunen så kan vi göra oss fria från den skulden och i stället lägga upp en ny och betydligt långsiktigare avbetalningsplan gentemot kommunen. En plan som ger oss möjligheter att både klara ekonomin och utveckla föreningen. Skönt tycker Theres Hennig, ordförande i Surahammars IF.

-Det känns bra och ger oss ytterligare lite andrum och framtidstro. Även om vi med den här lösningen ersätter en skuld med en annan så ger det här oss helt andra möjligheter att göra rätt för oss. Att lösa materialskulden med egna pengar skulle kräva stora belopp på kort tid och innebära stora utmaningar och ett hot mot föreningens överlevnad. Med ett lån från kommunen kan vi betala vår leverantörsskuld och göra rätt för oss långsiktigt genom att betala en mindre summa till kommunen under längre tid.

-Vi är väldigt ödmjuka och tacksamma gentemot Surahammars Kommun som i hela dialogen med oss visat stor förståelse för situationen vi hamnat i. Med lånet till oss visar de också tydligt att de värnar om föreningslivet i allmänhet och vår förening i synnerhet.

Hur har arbetet gentemot kommunen sett ut de senaste veckorna?

-Vi har varit nere i kommunhuset och tillsammans med deras ekonomer gått igenom all bokföring och alla våra papper för att ge dom en tydlig och ärlig bild av hur vi använt våra pengar och hur vi avser att göra det framöver. Tydligen fick dom de svar de behövde för att fatta ett för oss positivt beslut och det känns bra.

– Nu ska vi träffa representanter från kommunen igen och spika de sista detaljerna kring detta lån och hur återbetalningsplanen ska se ut. Sen behöver vi som förening växla upp och fokusera på såväl det sportsliga som ekonomiska igen. A-laget kör i gång vårserien hemma mot Falu IF redan på torsdag 28/12 och våra junior- och ungdomslag fortsätter också med sin verksamhet efter mellandagarna. Nu måste vi gå samman och skapa en positiv känsla och en arbetsro i föreningen som bygger framgång och ekonomisk stabilitet över tid. Det har varit en tuff och jobbig tid men nu ser vi ljuset i tunneln och hoppas det kan komma något bra ur detta, avslutar Theres Hennig, ordförande i Surahammars IF.