Sex härliga poäng efter helgens matcher

Det blev en framgångsrik resa norrut för killarna i a-laget. Två matcher mot Vännäs och Örnsköldsvik gav två segrar och sex oerhört sköna och viktiga poäng. Utropstecknet från helgen blev Ludwig Månegarm som petade in fyra mål .

Efter straffsegern mot Wings i mitten på förra veckan så var det ett lag med stigande självförtroende och en bra magkänsla som satte sig på bussen mot Örnsköldsvik i fredags. Inkvarterade på hotell i Ö-vik påbörjades uppladdningen inför lördagens match mot Vännäs. En match där vi med stort hjärta och mycket kamp lyckades vinna med 5-4.

Matchen inleddes i högt tempo där våra killar verkligen såg påkopplade ut från start. Efter ledning 1-0 efter första perioden klev Ludwig Månegarm in i handlingarna och med ett hattrick gav oss ledning med 4-2 efter andra. Där och då så såg det väldigt bra ut. Men Vännäs gav sig inte och lyckades med hårt jobb och lite tur kämpa sig tillbaka till 4-4 och utgången kändes plötsligt oviss. Men där klev Eric Karlsson fram och kunde efter en tilltrasslad situation framför Vännäsmålet peta in segermålet.

En solid laginsats med klokt och lagom vågat spel gav segern som skickade positiva vibbar inför söndagens match mot Örnsköldsvik. Efter sömn och en rejäl frukost inleddes uppladdningen. Matchen mot Örnsköldsvik blev betydligt tuffare och dessutom ganska målsnål. Men precis som på lördagen inledde vi piggt och hade 2-3 riktigt bra lägen under de första tre minuterna utan att få utdelning. Därför kändes det snöpligt när Ö-vik istället tog ledningen med 1-0 på sin första anfallsvåg efter fyra minuters spel.

Sura hängde dock inte läpp för det utan fortsatte trumma på och belöningen kom bara dryga minuten senare när William Otter hittade nätet. Resten av perioden blev ett ställningskrig utan några fler mål. I mittperioden var det domaren som hamnade i fokus. Ett flertal tveksamma utvisningar mot våra killar på kort tid tog på krafterna. Men killarna slet förtjänstfullt, spelade fortsatt enkelt och det kändes därför rättvist när Sura i boxplay (!) kunde kontra och sätta 2-1 genom Ludwig Månegarm.

Slutperioden blev en kamp. Örnsköldsvik höjde tempot i jakten på en kvittering och samtidigt fortsatte vi att dra på oss utvisningar. Men trots ett hårt tryck mot suramålet och flera bra chanser så föll inga fler mnål. Vi kunde tack vare killarnas hårda slit och stora hjärta  bärga segern och tre poäng.

Helgens stora utropstecken blev som tidigare nämnts Ludwig Månegarm. Ludwig som under säsongen värvades från Hallstahammars HK i Hockeytvåan. Ludwig visade ingen respekt utan kunde med sin fina teknik och en frenesi i skridskoåkningen skapa lägen och vara på rätt plats för att peta in såväl 1-2-3-4 mål i helgen. Men trots en fantastisk helg med matchvinnarstämpel så var det en ödmjuk Månegarm som summerade helgens intryck

-Jag tycker att helgens insatser är godkända med tanke på dom viktiga sex poäng vi tar med oss hem till Sura. Vi har fortfarande ett hårt jobb framför oss så det är viktigt att vi fortsätter jobba som ett lag och vågar lita på varandra.

Vad säger du om din helg ute på isen? Fyra mål på två matcher och den som i slutänden var nyckeln till helgens två segrar?

-Det är så klart alltid roligt att göra poäng men det är inte bara de individuella insatserna som räknas. Det viktigaste är att vi som lag och grupp fortsätter vinna matcher.

Hur var stämningen i bussen på hemvägen?
-Stämningen var så klart mycket bra. Det blev en betydligt skönare hemresa med sex pinnar i bagaget från Norrland och totalt 8 av 9 poang sett till hela veckan.

Ja, det är väl som Ludwig antyder. Det är ett lagspel och trots hans makalösa utdelning så var helgen framför allt en jätteinsats av hela laget. Från målvakten Jonas Eneroth, via backarna och fram till forwards. Alla slet som djur och gjorde jobbet  i varje byte. Hårt jobb lönar sig och nu hoppas vi att den positiva känslan och det vägvinnande spelet visar sig även i söndagens kommande hemmamatch mot Wings HC.

Alla till Surahallen på söndag 28/12 klockan 16.00. Stödet behövs och killarna förtjänar det!

Vännäs – Surahammars IF 4-5 (0-1, 2-3, 2-1)
Skott: 27-22
Utv VHC: 2×2 min, SIF: 5×2 min
Publik: 129 åskådare