Seger borta mot Wings

Sura vann onsdagskvällens bortamatch mot Arlanda Wings med 4-3 efter straffar och tog därmed våra två första och ytterst efterlängtade poäng i Norra Vårserien. En välspelad och habil laginsats låg till grund för segern. En seger som med all säkerhet ger lite extra självförtroende inför fortsättningen.

Vi gör en stabil insats över 60 minuter i Pinbackshallen och har kommandot igenom hela matchen. Matchen inleddes på bästa sätt när Hampus Wallin trampade in i anfallszon, vinklade inåt banan och snärtade upp pucken i krysset efter bara 18 sekunders spel. Åtta minuter senare satte vi även 2-0 när Sebastian Tellström Jovicic serverade en smörpassning på silverfat till Joel Hammarstedt som nöp till direkt. Pucken gick via Wingsmålvakten och ut till en fristående Marcus Lindström som kunde raka in pucken i tom bur.

2-0 var också ställningen efter en period. I mittperioden reducerade hemmalaget till 2-1 redan efter 27 sekunder och där var vi nog många som blev lite oroliga över var matchen skulle ta vägen. Skulle vi falla tillbaka i gamla synder och ängsligt sprida puckarna till höger och vänster? Icke! Våra killar fortsatte åka skridskor, jobba för varandra och spela enkelt och kontra när det var läge. Vips kom 3-1 när Marcus Wahlgren efter knappa sex minuter av mittperioden tog sig in i anfallszon och mycket elegant lurade bort Wings försvarare innan han med en snärtig handledare hittade krysset.

I tredje perioden blev vi delvis passiva och hamnade djupare i egen zon. Men vi lyckades ändå skapa en del farligheter som med lite tur hade kunnat ge oss 4-1. Istället var det Wings som reducerade till 3-2 och med en dos tur i spel 6 mot 5 även kunde hitta kvitteringen till 3-3 med bara 13 sekunder kvar av matchen. Overtime blev mållös och matchen gick till straffar där Wille Hedqvist inledde genom att snyggt sätta en backhand högt i nät. När Wings sen fick sina straffar räddade av Jonas Eneroth och Lukas Söderlund satte sin straff så var segern ett faktum.

Otroligt skön seger och en mycket fin prestation där vi levererade ett närmast perfekt bortaspel. Kloka beslut, enkla passningar och ett stort hjärta gav oss segern till slut. Man kan alltid gräma sig över Wings kvittering i slutperioden men vi väljer ändå efter allt elände som varit att se ”glaset som halvfullt” och njuta av en seger som ger energi inför helgens utmaningar. Närmast väntar Vännäs borta på lördag, följt av match mot Örnsköldsvik på söndag.

Wings HC – Surahammars IF 3-4 (0-2, 1-1, 2-0, 0-0, 0-1)
0-1 SUR 00:18 Hampus Wallin (C.Udd, M.Lindström)
0-2 SUR 08:41 Marcus Lindström (J.Hammarstedt, S.Tellström Jovicic)
1-2 WHC 20:27 Oscar Pentler (D. Von Walden, D.Szurowski)