Tuff vecka väntar sargat Surahammar – sportchefen kritisk

Efter sex raka förluster i Hockeyettan Norra Vår väntar nu tre bortamatcher för Surahammars IF. Otroligt viktiga matcher för att kunna studsa rätt och hitta de segrar som krävs för att inte kval ska bli en realitet. Vi har tagit ett snack med en hårt prövad sportchef.

Efter en spelmässigt tuff höst var det många i och utanför Surahammars IF som hoppades att omstarten i vårserien skulle bli vändningen. En vändning där spelet skulle stämma bättre och målen trilla in. Så här långt har utdelningen i stället blivit noll och ingenting. Svaga insatser har blandats med något bättre men segrarna uteblir och med noll poäng efter sex matcher så är kris ordet på många experters läppar. Men hur tänker sportchefen Jörgen Mähler om utvecklingen, truppens kvaliteter, spelare som bryter kontrakt och svårigheterna att hitta nya spelare till ett lag i motvind?

-Tittar vi på prestationen så här långt så är det inte acceptabelt med 0 poäng efter 6 omgångar. Spelet har inte funnits där, samtidigt som det har studsat emot i vissa lägen. Det är tufft och vi är många som är pressade när det går emot oss. Det finns bara en väg ut och det är fortsatt hårt jobb och fokus på att träna bra och höja nivån på spelet. Vissa matcher blir det tyvärr fokus på annat och vi behöver fokusera 100% på rätt grejer för att vända det här.

Som sportchef med ansvar för spelartruppens sammansättning. Är det inte ett misslyckande?

-Resultatmässigt är det ett misslyckande helt klart och där har så klart också jag ett ansvar. Men jag tycker i grunden att spelarna vi har i laget är bra nog för att kunna vinna matcher åt oss. Det handlar mest om att få igång gruppen, göra rätt saker i varje situation och få några puckar som studsar rätt så vi kan bygga lite självförtroende. Jag vet att killarna har det i sig och att de jobbar stenhårt varje dag för att det ska släppa. Även om situationen just här och nu är tuff så är jag optimist inför avslutningen.

Det har varit en speciell säsong med småskador på många spelare, sjukdomar på andra men också några spelare som brutit sina kontrakt under hösten och lämnat. Hur har det påverkat helheten?

-Svårt att svara på. Jag brukar säga att det alltid är bättre att släppa en spelare som uppenbarligen inte vill vara hos oss. Avhopp kan bero på flera olika anledningar. Hemlängtan, upplevd brist på speltid eller ett annat erbjudande som lockar mer. Men så klart att oavsett anledning så stör det helheten när det pussel man skissat på när man värvade ihop gruppen under sommaren plötsligt tappar några bitar som ska ersättas. Det finns inte obegränsat med spelare på marknaden som kan göra skillnad och som dessutom lockas till ett lag som har det spelmässigt tufft.

Har du varit i kontakt med andra föreningar, exempelvis Västerås för att kanske få låna spelare där?

-Ja jag har varit i kontakt med Niklas Johansson i VIK, men tyvärr fått nej av olika anledningar. De gör så klart som dom vill med sina spelare men man blir både frustrerad och irriterad när utbytet, eller intresset för ett utbyte mellan föreningarna inte är större.

Hur menar du?

Det är viktigt för hockeyn att vi har ett division 1-lag i Västmanland och vi pratar ofta om att vi måste ställa upp för varandra för att föra hockeyn i länet framåt. Men det känns mest som snack och när det väl kommer till skarpt läge så är ingen intresserad av att ställa upp.

Du låter förbannad?

– Nja, kanske mer besviken och lite irriterad. I min värld så måste det vara bättre för vissa av killarna som står strax utanför VIK:s a-trupp att de spelar seniorhockey och matchas frekvent med oss i Sura än att de fastnar i juniorhockeyn. Jag tror att de skulle växa med uppgiften och vi skulle dessutom bli starkare som lag. Men där tänker vi uppenbarligen olika.

Men om nu dörren till lån från Västerås IK känns stängd. Hur ska du göra för att bredda truppen?

-Jag har krokar ute på några spelare som jag hoppas på. Sen har vi plockat upp Joel Hammarstedt från J20-laget så han får känna på seniornivå. Marknaden är tunn och det är ett svårt läge. Vi är kort om folk men får tillbaka Wille Hedqvist (blindtarm), Samuel Ander (hjärnskakning) och Hampus Wallin (avstängd) nu i veckan och det är viktigt. Men jag skulle ljuga om jag inte sa att situationen vi hamnat i oroar mig.

Surahammars spelar denna vecka tre bortamatcher. Onsdag mot Wings, lördag mot Vännäs och söndag mot Örnsköldsvik. Vi önskar laget lycka till, hejar från hemmaplan och ser matcherna live via Hockeyettan Play.

www.live.hockeyettan.se