Förlust mot Enköping

Lördagens match i Hockeyettan Norra vår slutade med förlust med 1-4 hemma mot Enköping. Inför 471 åskådare kunde Surahammar trots hårt kämpande, inte skapa tillräckligt för att målmässigt hålla jämna steg med motståndarna.

Det är ett sargat Surahammar som just nu kämpar sig igenom en vårserie som så här långt blivit lite av en mardröm. Efter fem raka förluster hoppades många att sponsormatchen med välfyllda läktare skulle bli vändningen. Spelmässigt och målmässigt höll vi inledningsvis jämna steg. 0-1 efter första perioden blev 1-2 efter två perioder. Suras mål genom Adam Karlsson, tvekslöst bäst på plan denna kväll. I tredje perioden gjorde våra killar allt i sin makt för att hitta målet men istället var det gästerna som genom två mål kunde gå ifrån och vinna med 4-1.

Om försvarsspelet var ett orosmoln under hösten så är det nu oförmågan i anfallsspelet som sätter krokben på laget. Trots hårt kämpande och många chanser så kommer vi sällan till det som på tränarspråk kallas ”röda avslut”. Skott kommer, och visst en del tar i ribba och stolpe men de flesta avslut träffar inte mål och gör de väl det så finns det för lite trafik framför målvakten för att kunna hugga på eventuella returer.

Nu väntar tre tuffa bortamatcher under veckan. Men vi är optimistiska och tror på minst en seger. Det är små marginaler i hockey och vi vet att OM pendeln tippar åt vårt håll så kan vi få en helt annan avslutning på vårserien. Men det börjar bli bråttom. Att vi dessutom saknar spelare på grund av sjukdom och skador + att vissa under hösten lämnat laget gör bördan större för de som kämpar för klubbmärket vecka ut och vecka in.

Matcherna som spelas kommande vecka är:

Onsdag 17/1: Arlanda Wings – Surahammars IF
Lördag 20/1: Vännäs HC – Surahammars IF
Söndag 21/1: Örnsköldsviks HF – Surahammars IF

Alla matcher livesänds via Hockeyettan Play.