Söderlund tvåmålsskytt när Sura föll

På lördagseftermiddagen inledde våra killar i Surahammars IF A-lag sin matchsäsong med en träningsmatch mot Tyresö Hanviken. Matchen slutade med förlust 2-5, men många gladdes nog ändå åt att Lukas Söderlund verkar ha konserverat målformen över sommaren.

Det var 230 nyfikna åskådare som sökt sig till Surahallen för att syna sportchefen Jörgen Mählers nya truppbygge i sömmarna. Vem ska vakta målet? Hur ser backsidan ut? Vem blir det offensiva utropstecknet? Frågorna var säkert många bland ”experterna” på läktaren, men frågan är om de fick så många svar mer än att Linus Marcko vaktade målet.

Matchen mot Tyresö Hanviken blev en rätt slarvig historia där gästerna, med två matcher mer i benen visade mest skärpa i både passningsspel och målskytte. När gästerna dessutom höll ett något högre tempo än hemmalaget så blev uppgiften alltför svår för våra killar i ”Brukets Blå”, och när våra killar dessutom drog på sig några onödiga utvisningar så fick Suras nye målvakt Linus Marcko vittja nätmaskorna för första gången i suratröjan. Två mål fick han släppa bakom sig i första perioden, men det var på intet sätt Linus fel. Tilltrasslade situationer och ett skott som via suraspelare gick i en båge över honom visar att det var turliga träningsmatchmål och inte motståndarnas kirurgiska precision som gav utdelning.

Ställningen var 1-2 efter första perioden. Målskytt för hemmalaget? Ja, Lukas Söderlund förstås. I powerplay, och från sin favoritposition ute på högerkanten, utan någon direkt ansats och med snäv vinkel hittade han ändå nätmaskorna och allt kändes precis som förut. Säkert skönt för Lukas som inför matchen berättade att de inledande träningarna inte alls känts bra och att han var lite orolig över att han hade haft svårt att komma igång med både skridskoåkning och målskyttet under veckan som gått.

Lukas Söderlund gjorde båda Surahammars mål. Foto: Mattias Forsberg

Vidare till mittperioden som blev matchens och hemmalagets sämsta. Även om en träningsmatch är just en träningsmatch och det mesta är förlåtet så hade våra killar oväntat svårt med passningarna och mittzonen ägdes helt av gästerna från Tyresö som med fart kunde ta sig in gång på gång i anfallszonen och skapa farligheter kring målvakten Marcko. Två mål blev det i perioden och båda från gästernas sida.

Med underläge 1-4 inför tredje perioden så kändes matchen både ointressant och avgjord, men vi kom ut med lite bättre fart, lite bättre skärpa i våra passningar och för första gången under matchen så tog vi oss in framför motståndarmålet och skapade några chanser. Det gav till slut utdelning när Lukas Söderlund ”bombade” in sitt andra mål för kvällen. En tekning från André Astley Rydberg gick bak till Lukas som var skoningslös i avslutet. Slagskottet strax utanför tekningscirkeln borrade sig upp i första krysset och vad vi vet så sitter nog pucken kvar där ännu. Wow! Se målet i klippet nedan.

Tyvärr så kom jakten på ytterligare reducering av sig när Tyresö Hanviken bara någon minut senare petade in sitt femte mål. De avslutande 6-7 minuterna blev mest en lång väntan på slutsignalen.

Vi ska inte dra några stora växlar av den här drabbningen. Mest konstatera att; skönt att komma igång och härifrån kan det bara bli bättre. Stundtals kände vi igen farten och spelet från i våras, men än finns det att slipa på innan tränare Maikkula och Nywertz hittat rätt i såväl taktik som formationer.

Utropstecken förutom målglade Söderlund var Hampus Wallin (bilden ovan) som visade fart och tyngd och var den som hade bäst intentioner i hemmalagets anfallsspel. Tobias Boström kämpade och slet men hade ingen lycka med sig i avsluten. Det var också kul att se Lukas Henze i sitt bästa ”smågriniga” jag. Gång på gång var han tätt inpå gästernas målvakt, tacklades, bufflade och var så där perfekt på gränsen utan att bli utvisad. Fortsätter han så här så kommer han både reta gallfebern på sina motståndare och få fina chanser att peta in puckarna, alternativt skapa möjligheter åt sina lagkamrater. Han har kunnandet och fysiken. Bara att köra!

Nu väntar några dagars träning innan onsdagens träningsmatch borta mot Enköping. Vi är övertygade om att det mesta ser ett snäpp bättre ut redan då. Vi önskar vår killar stort lycka till!

SURA BLÅ – ELDA PÅ!

Surahammars IF – Tyresö Hanviken SK 2-5 (1-2, 0-2, 1-1)
Skott: 29-35

Mål Sura: Lukas Söderlund 2