Storspelande Marcko bakom säsongens första bortaseger

Surahammar besegrade Linden med 2-0 på bortaplan under onsdagskvällen. Det var en jämn, tight och spännande match där målvaktsspelet hos Linus Marcko och ett powerplaymål av Christofer Udd till slut avgjorde till vår fördel.

Det var spänning i luften i Smehallen i Eskilstuna inför matchen. Viktiga poäng stod på spel när två lag som vill mycket men som så här långt inte övertygat skulle göra upp om poängen. Med andra ord upplagt för kamp, och kamp blev det.

Matchen började i ett högt tempo där sura inledde med stor press under de första 10 minuterna utan att skapa några direkt vassa målchanser. Linden fick lite större spelövertag i och med en surautvisning i andra halvan av första perioden. Linden kontrade några gånger, men lyckades inte skapa några rena chanser. I slutet på första perioden får Sura två powerplay efter varandra och skapar några riktigt vassa chanser. En storspelande Anders Olsson i Lindenmålet ser dock till att första perioden slutar mållöst.

Skotten i första perioden: 9-16

Linden får sen ett tidigt powerplay i andra perioden men Sura håller tätt, Linden har strax efter ett vasst skott men det tar i burgaveln. Spelet böljar, det är mycket kamp och bägge lagen har varsitt skott i ramen under de första 10 minuterna. Hampus Pettersson får ett friläge, men Olsson räddar. Linden har ett bra läge men Linus Marcko tar pucken i säkert förvar. Linden har ett till läge innan periodens powerbreak, men Marcko tar även den pucken.

Mycket bra målvaktsspel från bägge målisarna. Det avlossas flera farliga skott mot Suras mål mot slutet av perioden men Marcko står emot bra och håller oss kvar i matchen. Mittronden avslutas med några minuter hafsigt spel utan mål. Mållöst alltså även inför tredje och nervöst ute på isen.

Skotten i andra perioden: 5-16

Tredje perioden blir underhållande med mängder av chanser åt båda håll. Linden har två vassa chanser direkt i början av perioden, men Linus Marcko gör två kalasparader. Sura har ett läge direkt efter, men pucken går inte in i mål. Sura får sen ett tre mot ett-läge men Anders Olsson i Lindens bur tar den också. Samuel Ander rundar kassen i ett försök köksvägen, men Olsson är med även då och Linden måste lägga pucken till icing.

Nu växlar spelet ordentligt. Linden har ett två mot ett läge, men Marcko räddar. Sju minuter in i perioden har Linden en klar chans, men Marcko hinner ta pucken som ligger i målområdet. Flera bra lägen nu och spelet böljar fram och tillbaka. Sura får ett PP efter drygt halva tredje perioden. Christofer Udd lyckas då spräcka nollan när han på skott från Lukas Söderlund styr in 1-0 till oss i spel fem mot fyra. Direkt efter Suras mål kommer Linden i en farlig framstöt, men Marcko är återigen med och styr bort pucken.

Med minuten kvar plockar Linden ut Anders Olsson i ett försök att få till en kvittering men då bryter Andre Astley Rydberg ett Lindenanfall, spelar upp till Adam Karlsson som passar över till Hampus Pettersson som i sin tur lägger in pucken i tom kasse och fastställer slutresultatet till 2-0 med våra siffror först. Skotten i slutperioden 10-17, totalt Linden 24, Sura 49

En riktigt bra kämpainsats som belönar killarna med tre poäng. Viktiga och välförtjänta om man ser till matchen i stort, skottstatistiken och de chanser som skapades och det var en mycket nöjd Linus Marcko som gav sin matchanalays sent på onsdagskvällen.

– Jag tycker vi spelar väldigt bra genom hela matchen med stort tålamod, vi får aldrig några längre dippar och ligger väldigt bra i försvarszon. För egen del va det väldigt skönt att äntligen få hålla nollan i Surahammar. Jag känner att jag mer och mer kommer in i hur vi spelar försvarshockey och det blir lättare för varje match i målet samtidigt som försvaret hjälper mig väldigt mycket.

Nu njuter vi av detta i några dagar innan vi laddar om för nästa bortamatch på söndag mot Skövde.

Eskilstuna Linden Hockey-Surahammars IF 0-2 (0-0, 0-0, 0-2)

Skott: 24-49 (9-16, 5-16, 10-17)

Publik: 422

Målen från matchen ser du via länken nedan:
Highlights Linden-Surahammar