Boström ser positivt på höstavslutningen

Med bara sex matcher kvar av höstserien ligger våra killar i Surahammars IF precis utanför den topp 5-placering som ger en plats i Allettan efter jul. Men centern Tobias Boström är optimistisk och tror att klättringen uppåt börjar redan ikväll borta mot Linden.

Det har varit en minst sagt blandad insats från laget under inledningen på säsongen, och det är uppenbart att framgångarna från förra året inte går i repris av sig självt. Det krävs både hårt jobb och lite tur. I senaste omgången av Hockeyettan Västra förlorade vi knappt hemma mot serieledarna Dalen (2–3) trots en på det stora hela stabil insats där första perioden var en av de bättre under säsongen.

Under onsdagskvällen möter våra killar Linden från Eskilstuna på bortais och en som vill bidra i det offensiva spelet och hjälpa laget att nå en viktig seger och nya poäng i jakten på Allettan är centern Tobias Boström, och även om han är optimistisk så hade han önskat mer av både laget och sin egen prestation så här långt.

– Ja, det har tyvärr varit alldeles för ojämnt. Stundtals har allt kuggat i och vi har spelat riktigt bra ishockey och visat både publik och motståndare att vi är ett bra lag med en hög högstanivå. Men det är som sagt när allt kuggat i. I andra matcher har vi inte alls fått till det, och inte heller fått något gratis och då har vi förlorat mot motstånd som vi normalt borde kunna slå.

– Självklart så skulle vi vilja ligga högre upp i tabellen men jag tror på laget och känner att vi ändå har allt i egna händer och har vad som krävs för att klättra. Nu är det upp till oss att visa vad vi kan mot det motstånd som är kvar, och jag tror att vi har goda möjligheter att nå en plats i Allettan.

Vad säger du om din prestation så här långt?

– Den har varit upp och ner känner jag. Påminner väl om hela lagets inledning. Det har känts ryckigt för min del, kanske mycket beroende på en kortare sjukperiod och en fotskada som stört mina möjligheter att komma i gång ordentligt.

Ja, du åkte på en ganska svår fotskada i bortamötet med Forshaga för en månad sedan. Har den hämmat dig?

– Ja det har den nog gjort. Det som blir när man inte kan spela på ett tag (två veckor) är att man inte kommer in i matchtempot och hamnar lite fel ute på isen. Men jag har fått bra hjälp från klubben och bra behandling som ändå gör att jag kan spela, och bara det är positivt med tanke på hur ont jag hade där i början. Men det är klart att foten stört mig och gjort att det tagit längre tid för mig att hitta rätt där ute på isen.

I söndags blev det en knapp förlust mot serieledande Dalen. Vad tyckte du om den matchen?

– Jag tycker vi gör en bra match. En match där vi var värda tre poäng om man ser till 60 minuter, men det studsar inte vår väg och vi faller ner djupt, släpper in några puckar och tappar matchen. Det kändes jäkligt surt. Vi var värda mer.

Ikväll bortamatch mot Linden, en ”sexpoängsmatch” och en väldigt viktig match inför fortsättningen. Vad krävs det enligt dig för att ni ska ta tre poäng och haka på tåget mot Allettan?

– Vi måste fortsätta med det spelet vi visade upp mot Dalen och bygga vidare på det. Bli lite mer desperata och vilja lite mer i varje situation, varje närkamp. Ja i allt vi gör. Sen måste vi göra mål på de lägena vi får i matcherna. Vi skapar och vi krigar men vi har svårt att få in pucken. I en tight serie med många bra lag blir sådant avgörande, men förhoppningsvis vänder det ikväll.

Vi önskar Tobbe och laget stort lycka till. Flera av oss hejar fram killarna på plats. Ni övriga får titta via Hockeyettan Play (se länken) och heja från TV-soffan. Nu går vi för tre poäng!

Eskilstuna Linden-Surahammars IF

Surahammar har följande matcher kvar under höstsäsongen

Ons 23/11 – Eskilstuna Linden (b)
Söndag 27/11 – Skövde (b)