Sura hänger på i jakten mot playoff efter seger mot Kalix

Det är jämnt i den norra vårserien. Så jämnt att varje match känns helt avgörande. Därför var det extra skönt när vi på lördagskvällen kunde kassera in tre nya poäng efter seger med 4-1 på hemmais mot erkänt starka Kalix.

Matchen bjöd dock inledningsvis inte på något som kunde få en att tro på hemmaseger. Tvärtom. Lågt tempo, ängsligt och ett passningsspel som var svagt, oprecist och håglöst. Att det var lördagsmatch och drygt 300 åskådare på plats verkade inte trigga igång motorn i hemmalaget. Vi var tyvärr ofta tvåa och trea på många puckar och därför var det inte orättvist att gästerna från norr ledde med 0-1 efter en period. Gästernas mål inprickat efter drygt fyra minuters spel genom Marcus Nilsson som från backplats hittade en lucka intill David Otters högra stolpe. Gästerna vann också skotten med 7-12.

Andra perioden blev betydligt bättre sett med hemmalagets ögon. Delvis tack vare att William Otter tidigt visade karaktär när han snappade upp pucken på offensiv blålinje och ensam med Kalixmålvakten kunde placera in kvitteringen till 1-1. Men en stor anledning till att matchen så sakteliga tippade över i Suras favör berodde faktiskt på ett matchstraff med efterföljande powerplay. Suras Jakob Forslund fick sig en rejäl tryckare i mittzon av Kalix Markus Hansson. Hansson fick 5 + 20 för charging och i det numerära överläge som följde kunde Hampus Pettersson ge Sura ledningen med 2-1. Efter ledningsmålet så blev det mer och mer Sura som förde spelet. Gästerna började se trötta ut och vi skapade flera chanser och lyckades också vårda pucken på ett sätt som skapade ett större lugn i försvarsspelet. 2-1 var också ett resultat som stod sig perioden ut. Skotten i andra perioden 14-6.

Trots en skör uddamålsledning så visade vi tidigt i tredje perioden att vi verkligen ville ha samtliga poäng med oss från den här kvällen. Anfallen blev fler, skärpan i passningsspelet allt bättre och när Samuel Ander efter knappt fem minuter styrde in 3-1, ja då kändes det lite som att luften gick ur Kalix. De försökte hitta vägar tillbaka men trots en del halvchanser och flera minuter i spel 6 mot 5 (när de dragit sin målvakt) så kom de inte närmare. Istället så var det Lukas Söderlund som punkterade matchen när han från egen zon satte 4-1 i tom bur med en minut kvar att spela. Skotten i sista perioden 12-8, totalt 33-26.

En skön seger med en avslutning i dur. Spelet i andra halvan av matchen var riktigt bra och det krävs nog att vi vänder på steken och inleder de avslutande matcherna på samma sätt som vi avslutade matchen mot Kalix om vi ska vara med i playoffsnacket hela vägen in i mål. Vi hoppas se den glöden redan under söndagens match hemma mot Vännäs. Ett motstånd som borde ge utrymme för både spelövertag och målchanser.

Förutom målskyttarna så vill vi nämna Adam Karlsson och Jakob Forslund. Adam som är otroligt nyttig med sin outtröttliga skridskoåkning där han ofta blir som en nagel i ögat och stressar motståndarna till misstag. Återvändaren Jakob Forslund blir piggare för var match som går och i matchen mot Kalix såg vi mycket av den ”gamle” Jaken där han med kraftfull skridskoåkning letade utsida för att sen bryta in på mål. Ett spelsätt som drar på sig mycket bevakning och skapar chanser både för Jakob och hans lagkamrater. Den typen av ”slutspelshockey” behövs nu när serien går in i ett avgörande läge.

Det finns som sagt fler och fler bitar med spelet som sitter och när hela laget jobbar som just ett lag, ja då är Sura lika svårstoppade som förra säsongen. Men det krävs att alla hela tiden, i varje match spelar enkelt, sätter laget före jaget och krigar i 60 minuter varje match för att playoff ska bli en realitet. Just nu finns det dippar i spelet som mot bättre motstånd straffar oss hårt. Men helhetsintrycket från matchen mot Kalix är ändå att vi har något bra på gång inför säsongsavslutningen.

Surahammars IF – Kalix HC 4-1 (0-1, 2-0, 2-0)
Skott: 33-26 (7-12, 14-6, 12-8)

Mål Sura: William Otter, Hampus Pettersson, Samuel Ander, Lukas Söderlund
Mål Kalix: Marcus Nilsson