Sura möter Huddinge i kvalet till Hockeyallsvenskan

Vid lunchtid på söndagen gjordes valen till det kommande kvartsfinalspelet i kvalet till Hockeyallsvenskan. Surahammars IF valde som tredje lag och fastnade till slut för Huddinge.

Tränaren Thomas Maikkula motiverar sitt val så här:

– Vi hade tre lag på vår önskelista, och när både Arlanda Wings och Lindlöven försvann efter att Boden och Väsby valt sitt motstånd så fick det bli vårt tredjehandsval Huddinge. Men det känns bra och ska bli kul att mäta oss mot ett nytt lag.

Vad vet du om motståndarna?

– Egentligen inte mycket mer än att det är ett rutinerat och lite äldre lag som blandat och gett. De har spelat jämnt i många matcher, som de förlorat men också vunnit mot toppmotstånd. Svårlästa men jag har ändå en bra känsla.

Hur ser du på era chanser?

– Jag tycker vi har goda chanser att skaka Huddinge, men det krävs att vi alla tar ett kliv upp och höjer oss en nivå. Vi har en hög högstanivå, men nu är det slutspelshockey och det kommer gå fort och bli både tätt och tufft. Det krävs att vi alla är redo mentalt för uppgiften som väntar.

Vad krävs det av er som lag för att ni ska besegra Huddinge och ta er vidare i slutspelsträdet?
– Att alla fortsätter göra jobbet för varandra. Vi är oerhört starka som grupp när vi får ihop helheten. Spelmässigt så måste vi bli mer nogranna och spela enklare än tidigare. Flytta pucken snabbare, lägga ner puckarna djupt och inte tappa puck i mittzon. Sen är den stora nyckeln att målvaktssidan med David Otter i spetsen fortsätter att leverera samtidigt som våra utespelare utnyttjar de lägen som dyker upp.

ThomasMaikkulaTaggen.png

Finns det något annat som måste funka för att ni ska besegra Huddinge?

– Jag har pratat mycket med killarna om att ta kampen framför motståndarnas mål. Det har jag saknat lite på slutet i vårt anfallsspel. Vi låter pucken gå runt runt, ofta lite för långsamt och sen har vi inte haft någon riktig trafik framför målet.

– Vi måste våga skita ner oss lite, ta grovjobbet framför mål om puckarna ska trilla in. Nu är det slutspel och då finns det inte ytor för att transportera upp pucken på egen hand och hänga upp den i nättaket. Det kommer bli små marginaler och tillfälligheter som gör målen och då måste vi vara där och redo att göra det som krävs, avslutar tränaren Thomas Maikkula.

Kvartsfinalserien som spelas i bäst av tre matcher inleds på tisdag 22/3 på bortais, följt av hemmamatch i Surahallen på fredag kväll 25/3 och en eventuell tredje match även den hemma i Surahallen på lördag 26/3.

Nu vet vi vilka vi ska möta. Dags för laget att finslipa detaljer och vi som supportrar kan börja ladda för en riktig hockeyfest i veckan.

Kvartsfinalerna spelas som följer:

1. Boden-Arlanda Wings
2. Väsby-Lindlöven