Sportchefen Jörgen Mähler fortsätter i Sura

Under tisdagsmorgonen kom beskedet som många hockeyälskare i Surahammar gått och väntat på. Sportchefen Jörgen Mähler meddelar att han blir kvar i sin roll som sportchef även kommande säsong.

Sportchefen Jörgen Mähler som med åren blivit lite av Mr Sura har varit involverad kring seniorlaget sedan 2003. Han var ordförande i föreningen 2012–2013 och har utöver det haft allehanda roller som inköpsansvarig, marknadsansvarig och materialare. De senaste åren har Jörgen haft rollen som sportchef med ansvar för att med små medel och långsiktighet bygga ett slagkraftigt lag på seniorsidan. Något Jörgen verkligen lyckats med.

Förra årets storstilade avslutning har följts av en succéartad säsong med spel i Allettan och ett väntande kval upp mot Hockeyeallsvenskan.

Vad säger då Jörgen Mähler om valet att stanna i föreningen och fortsätta bygga inför framtiden?

-Det var ett lätt beslut. Jag trivs väldigt bra i Sura och vill verkligen det här. Jag drivs av att hela tiden hjälpa föreningen att bli starkare och få A-laget att ta ytterligare steg.

-Strävan är att A-laget ska bli ett stabilt division 1 lag, och att föreningen blir attraktiv att spela i på alla nivåer. Från hockeyskola till seniorlag. Framgång för seniorlaget ger effekt även på intresset i stort och lagen under A-laget. Vi har många ungdomsspelare nere på matcherna nu vilket är jättekul, och det är tydligt att hockeyn i Sura påverkar många. Det är därför otroligt kul att det går åt rätt håll.

Det är inte bara ett lagbygge du ansvarar för. Du lägger ner väldigt mycket jobb på en praktiska detaljer (utrustning, resor m.m.) samtidigt som du jagar sponsorer. Du har inte haft några tankar på att kliva av?

– Det skulle kännas bortkastat att kliva av nu, och som sagt jag trivs jäkligt bra här i Sura och ser med tillförsikt fram emot nästa säsong. Jag märker tydligt att framgångarna skapat ringar på vattnet. Bra spelare blir kvar och nya spännande spelare kommer in. Spelare som ska ta det här vidare framåt.

-Med fortsatt hårt jobb och bra engagemang från alla inblandade så ska vi se till att nästa säsong bli minst lika bra som årets, men nu ska vi först avsluta den här säsongen på bästa vis, sen laddar vi om.