Surahammars IF i svår ekonomisk kris – många kom på krismöte

Det är ett mycket allvarligt ekonomiskt läge för vår kära förening. Surahammars IF med snart 110 år på nacken står inför en av sina tuffaste matcher någonsin. Intäkter på 700 000 krävs innan jul för att ens säkra spel i Hockeyettans vårserie.

Surahammars IF engagerar. Det kan man konstatera efter att närmare 70 intresserade åhörare sökt sig till Folkets Hus i Surahammar denna tisdagkväll för att via styrelsen få svart på vitt hur allvarligt läget egentligen är. Det var tyvärr inga muntra besked som ordförande Therese Hennig kunde ge.

Efter en spelmässigt tuff höst med uteblivna resultat och ett minskande publikintresse och på det en svårjobbad sponsormarknad där flera företag dragit sig ur eller minskat sitt stöd så har klubben jobbat i motvind. Lägg därtill kraftigt ökade materialkostnader och befarat höga resekostnader efter nyår. Allt detta sammantaget har skapat ett läget där föreningen på kort tid behöver få in 700 000 kronor för att kunna ställa laget på isen i den väntande vårserien. Lyckas man inte så måste föreningen som nästa år firar 110 år dra sig ur Hockeyettan redan innan nyår.

Ordförande Hennig belyste föreningens långa och fina historik och Surahammars IF:s betydelse för svensk hockey genom åren. Hon efterlyste en mobilisering hos alla som värnar om föreningens framtid. För att rädda situationen måste vi som förening i samverkan med föräldrar, spelare, supportrar och lokala krafter gör vad vi kan för att engagera företag i arbetet med att skapa en ekonomi i balans.

Det krävs ett positivt utfall i den bearbetning av sponsormarknaden som väntar, men det krävs också att privatpersoner med ett stort surahjärta öppnar plånboken och bidrar i den pågående swishkampanjen. Förutom de 700 000 som behövs för att säkerställa spelarersättningar, materialinköp och resor m.m. som väntar under januari till mars så har vi som förening också två långfristiga lån på cirka 450 000 kronor.

Detta innebär att för att komma på helt grön kvist och andas någon form av morgonluft så skulle vi i Surahammars IF behöva få in en dryg miljon på sikt. Men 700 000 är alltså direkt nödvändig för att lösa den akuta krisen. Vi förstår om denna information väcker både frågor och oro. Men vi känner att vi behöver vara transparenta och ärliga för få alla att förstå allvaret i den situation som uppstått.

Vill du stötta? Som privatperson eller företag? Har du idéer som kan bidra till att vi tar oss ur denna ekonomiska rävsax? Hör av er!

Vill du bidra? Stort som smått? Swisha till  123 612 31 78 eller ta kontakt med föreningen via mejl nedan

OBS!  Företag som hör av sig och vill hjälpa oss ur krisen kommer inte faktureras denna sponsring före slutet av december och endast om vi då vet att vi fått in ett tillräckligt stort stöd för att köra vidare.

Kan du bidra i arbetet med att bearbeta företag? Vill du med kontakter och engagemang hjälpa oss i denna tuffa situation. Mejla några rader till oss på [email protected]