Tranås för svåra trots en stark insats

Vi förlorade onsdagskvällens hemmamatch mot Tranås med 2-6. Men det var siffror i överkant i en match som var spelmässigt jämn i 50 minuter

Det var en fartfylld och i långa stunder trevlig match som de 185 i publiken fick se nere i Surahallen på onsdagskvällen. Tempot var högt, passningsspelet precist och närkamperna ärliga men tuffa. Chanserna däremot lyste med sin frånvaro och när spetsen hos de båda lagen saknade just spetskvalitet så var det inte konstigt att första perioden mellan Surahammar och Tranås slutade mållöst 0-0.

Lite bättre blev det i mittperioden, och främst då från gästernas sida. Sura orkade inte hålla kvar första periodens höga tempo utan man hamnade lite djupare i egen zon och det här ledde till att gästerna kunde komma närmare målet och även peta in två puckar. Femton minuter in i andra perioden gav Casper Andersson gästerna ledningen med 0-1 och bara 50 sekunder senare kunde Oliver Nilsson peta in 0-2. Där kändes uppförsbacken lång och svårhanterad. Därför var hemmalagets reducering till 1-2 genom William Otter efter bara 1:30 i tredje perioden lika oväntad som välbehövlig.

Plötsligt fick våra killar lite extra glöd i ögonen och lite extra fart under skridskorna och nio minuter in i tredje perioden kunde Marcus Lindström få in kvitteringen med en riktig ”fjösare”. I ärlighetens namn lite av en målvaktstavla men alla mål räknas och skjuter man inte kan pucken aldrig leta sig in. 2-2 och morgonluft trots den sena timmen.

Tyvärr blev glädjen i hemmalaget inte så långvarig. Med sju minuter kvar av matchen gjorde Oliver Nilsson sitt andra mål för kvällen till 2-3. När Tranås sen fick Casper Andersson utvisad 2:30 kvar tog Sura ut målvakten. Men det slutade som det ofta gör med mål i baken. 2-4 genom Gustaf Malmqvist blev också 2-5 när Victor Nilsson-Westlund hittade nätet.

Här var matchen förlorad och i stort sett alla spelare på isen hade stämplat ut för dagen. Därför blev det också ett sjätte mål för gästerna när man i powerplay kunde fastställa slutresultatet 2-6 med fem sekunder kvar av perioden.

Som sagt. Allt för stora siffror i en match där Sura verkligen bjöd upp till kamp. Det såg långa stunder riktigt bra ut och det som imponerade var farten, både med och utan puck. Det fanns ett go och det verkade som att killarna verkligen bestämt sig för att ge hemmapubliken en fin spelmässig upplevelse så här i slutet av höstsäsongen. Det som var extra glädjande trots förlusten var förstapassen som verkligen satt på bladet. Det var rejäla, hårda och välriktade passningar som hjälpte laget att snabbt ställa om från försvar till anfall. Något som vi saknat i spelet tidigare under säsongen.

Vi får suga på insatsen, strunta i resultatet och så får killarna träna lite och ladda för att sen avsluta höstserien mot Forshaga borta på söndag. Stort lycka till där!

Surahammars IF – Tranås AIF 2-6 (0-0, 0-2, 2-4)